Відділення та банкомати

Чорна п’ятниця: нечесна гра?

22 листопада

Пам’ятаєш карколомне шкільне правило «Дзвінок для вчителя, а не для учнів»? Якщо його трохи змінити, підлаштувавши під листопадовий знижкопад, отримаємо майже правду. Отже, Чорна п’ятниця для продавця, а не для покупця.

Чорна п’ятниця, як свято знижок та розпродажів, вперше з’явилася у Сполучених штатах. Таким чином місцеві продавці ще у XIX сторіччі намагалися залучити більше покупців до своїх крамниць після Дня подяки, що відзначається в четвертий четвер листопада. Згодом традиція стала масовою та переросла у загальнонаціональний шопінг-перформанс, що символізує початок сезону передріздвяних приготувань. До речі, сучасна назва свята знижок є прямим наслідком його видатного масштбау: за легендою, «Чорною» п’ятницю вперше назвали жителі Філадельфії, що потерпали від неймовірних заторів на дорогах у цей день.

З того часу змінилося небагато. Так, через глобалізацію та розвиток онлайн-торгівлі «Чорна п’ятниця» стала планетарною подією. А великі продавці та навіть цілі індустрії час від часу намагаються примножити ефект, запускаючи усілякі чорні тижні, кібер-понеділки, кібер-тижні. Та все ж саме чорна п’ятниця залишається головним «знижковим» днем року та «робить касу» мільйонам продавців та виробників по всьому світу.


Продавці у виграші

Чому чорна п’ятниця настільки популярна в продавців, зрозуміти неважко. Численні маркетингові дослідження демонструють суттєве зростання продажів у цей день. В окремих випадках йдеться про двократне та навіть п’ятикратне збільшення виручки. Минулого року, скажімо, дослідники з Adobe Analytics прогнозували, що електронна комерція за кібер-тиждень (Cyber Week) зробить 16,3% усіх річних продажів в США.

Після очевидного провалу показників 2020 року через локдауни, останні два роки показники продажів зростають. За оцінками Adobe Analytics, минулого року лише за одну Чорну п’ятницю американці витратили в онлайн-магазинах 9,12 млрд доларів, що на 2,3% більше за показники 2021 року.

А Національна федерація роздрібної торгівлі (NRF) США підрахувала, що за п’ятиденний розпродаж (саме так зараз святкують чорну п’ятницю в країні) 196,7 мільйонів американців зробили покупки. За рік до того таких було 179,8 мільйона.

Очевидно, що аж настільки велика увага споживачів до святкового розпродажу не може залишити продавців осторонь. Тож знижки пропонують усі, хто може: від шиномонтажу та стоматології, до продуктових супермаркетів та, звісно, магазинів техніки.


Покупці рахують

Та кожного разу у спостережливого споживача виникає запитання: чи можна довіряти шаленим знижкам по 40-50-60 відсотків? Зазначу, що однозначної відповіді на це питання годі й шукати. Чесні знижки існують – це факт. Так само безперечно й те, що серед мільйонів спеціальних пропозиції є й такі, що, м’яко кажучи, не зовсім відповідають очікуванням покупців.

21 листопада цього року британська дослідницька група Which? опублікувала шокуючі дані, які миттєво були піддані критиці з боку профільних торгівельних асоціацій та експертів ринку. Дослідники відстежували ціни на 208 товарів протягом року та констатували, що лише у 2% випадків пропозиції у Чорну п’ятницю були справді вигідними.

  • 98% товарів з групи дослідження можна було придбати дешевше або по тій самій ціні, що й у день розпродажу.
  • 45% товарів були дешевшими в інший час року.
  • Серед досліджуваних товарних груп лише холодильники з морозилкою, планшети та приставки смарт ТВ в усіх випадках були найбільш дешевими саме у чорну п’ятницю.

Попри доволі ретельний підхід до дослідження, його є за що критикувати. По-перше, моніторинг ціни відбувався лише в низці обраних магазинів, а не за допомогою сайтів-агрегаторів, що збирають дані про ціну конкретного товару майже у всіх онлайн-рітейлерів. По-друге, вивчалися прайси лише на техніку та електроніку. А, наприклад, іграшки, що є одним з ключових товарів у чорну п’ятницю, залишилися поза увагою.

Менше з тим, вигода від покупок у чорну п’ятницю не така вже й очевидна. Інше дослідження, що провели аналітики з польської компанії ITMAGINATION 2020 року, виглядає трохи оптимістичніше. За їхніми оцінками, 32% досліджуваних товарів з шести товарних груп побутової техніки та електроніки продавалися під час розпродажу за найменшою ціною у порівнянні з попередніми 30 днями. Але загальна картина виглядає не надто радісно.

В середньому досліджені товари у чорну п’ятницю були на 8% дорожчими у порівнянні із найнижчими цінами протягом попередніх шести місяців.


Що у підсумку?

Навряд чи варто демонізувати чорну п’ятницю. Навіть наведені вище дані свідчать також й про те, що чесні знижки існують. Просто слід уважніше ставитися до гучних пропозицій, відслідковувати ціни за допомогою прайс-агрегаторів, якщо покупка є запланованою та коштовною.

Або просто відчути задоволення від яскравих вітрин, привітних продавців, побавити себе та отримати трохи радості від очікуваної покупки.

Приємних покупок!

P.S. До речі, в США, як і в Україні, фіксують поступове зростання популярності послуги BNPL (Buy Now Pay Later), або по-нашому розстрочки. Минулого року близько 7% усіх онлайн покупок у чорну п’ятницю в США було зроблено на виплат. А кількість угод у сезон розпродажу зросла на 5% у порівнянні із минулорічними показниками. Тут саме час та місце нагадати тобі про солодку картку розстрочки Мед, всередині якої лише чиста розстрочка – без авансів, комісій та відсотків.

При підготовці використовувалися матеріали:

  • salesforce.com
  • nrf.com
  • which.co.uk
  • itmagination.com
  • business.adobe.com
icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?