Відділення та банкомати

Ідеальні санкції: науковці розрахували модель максимальної шкоди для економіки агресора

03 вересня

Питання, наскільки ефективні торгівельні санкції, які союзники росії вже запровадили та продовжують вводити, залишається дискусійним. Хтось вважає їх ефективними, хоча погоджується, що темпи, з якими вони пригнічують розвиток країни-агресора занизькі. Комусь вони здаються відверто слабкими. Але чи є ідеальний «санкційний» сценарій?

Відповідь на це питання шукала група науковців з США, Китаю, Сінгапуру та Гонг-Конгу в роботі, що була опублікована 25 серпня в Journal of Monetary Economics.

Вони провели ретельне моделювання, запропонувавши кілька гіпотез. Ключова з яких – не всі країни в силу власних економічних показників готові нести значні видатки на підтримання санкційного навантаження. Адже будь-які торгівельні санкції завдають шкоди не тільки країні, на яку вони накладаються, але й державі, що їх запровадила.

Науковці визнають: економічно ефективними санкціями можна назвати такі заходи, які наносять максимальну шкоду економіці країни-агресора, при цьому спричиняють прийнятний рівень тиску на власну економіку. Відтак те, що буде економічно-ефективним для США та ЄС, навряд чи підійде країнам, що розвиваються, на кшталт Індії. Такі держави в дослідженні були визначені, як країни, що мають низьку готовність платити за санкції.


Висновок перший

Оптимальна стратегія для країн з низькою готовністю платити за санкції – введення тотального ввізного мита на продукцію підсанкційної країни на рівні 20%. За таких умов за кожен $1 економічної шкоди для країни-агресора держава, яка запровадила мито, сплатить лише 10 центів.

Але важливо, що єдине мито має бути встановлено на всі без винятку імпортовані з підсанкційної країни товари.


Висновок другий

Найбільш ефективними санкціями з боку країн, що готові платити за них понад 70 американських центів на кожен долар шкоди, є точкові ембарго на ключові товари експорту країни-агресора. Здебільшого йдеться про нафту та продукцію добувної промисловості. А також наскрізне мито 50% на решту імпортованих товарів.


Висновок третій

Найбільшу ефективність вказаний вище набір заходів набув при запровадженні його в ЄС, а не з боку США та інших країн-партнерів, які приєдналися до санкційного тиску. Останні могли б за допомогою таких заходів зменшити реальні доходи країни-агресора на 0,07% та 0,22% ВВП відповідно. Якщо їх запровадить ЄС, збитки сягатимуть 0,8% ВВП.


Висновок четвертий

Зеркальні кроки росії проти країн, що могли б запровадити такі санкції, не дали б позитивного результату. Якщо б країна встановила аналогічні мита на імпортовані товари, вона більш ніж у два рази погіршила би наслідки для власної економіки. Просто тому, що Європа є важливим джерелом імпорту до росії, але сама вона не є настільки значущою з точки зору експорту до ЄС.

Теоретично, навіть в порядку фантазії, якщо б усі країни світу встановили вказані заходи, тобто одні запровадили 20% мита, а інші – ембарго на важливі експортні товари та 50% мита на решту експорту, загальні миттєві наслідки для країни агресора сягали би 6% ВВП.

Але варто визнати, що це все ж лише гіпотетична модель. Наскільки б точно вона не була розрахована, існують інші, далекі від економічних мотиви, які фактично роблять неможливим запровадження ідеальної санкційної моделі. Тож це дослідження науковців можна вважати лише цікавою та пізнавальною вправаю.

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?