Що таке краудфандинг
Гуртом не тільки батька легше бити, а й реалізовувати амбітні бізнес-проєкти. Знайти кілька десятків чи навіть сотень тисяч доларів молодому підприємцю, що має лише класну ідею, в звичайний спосіб майже неможливо. Інституційні кредитори та інвестори не фінансують такі проєкти, а так звані венчурні інвестори вимагають ретельного планування, досліджень та підрахунків. Саме тому в епоху стартапів й народилася ідея краудфандингу.
Попри складне слово, сутність ідеї дуже проста и добре тобі знайома: краудфандинг – це такий спосіб залучення коштів, коли проєкт фінансується великою групою людей. Власне, сам термін «краудфандинг» походить від двох англійських слів crowd – натовп, та funding – фінансування.
Під час великої війни українці дуже добре познайомилися з краудфандингом. Фактично, кожен збір на дрони чи снаряди, матеріали для маскувальної сітки чи корм для загублених тварин у притулку, автівки для військових – все це і є краудфандинг. Хоча у випадку таких благодійних проєктів частіше використовується інше слово – фандрейзинг.
Але, звісно, у мирному житті термін краудфандинг використовується у дещо іншому розумінні – саме як спосіб реалізації бізнес-ідей, культурних проєктів тощо. Краудфандинг в Україні, якщо дивитися на нього саме з бізнесової точки зору, розвинений не так сильно, як у світі. Але й в нашій країні є кілька потужних краудфандингових платформ, що допомагають збирати інвестиції на реалізацію бізнес-ідей та соціальних проєктів.
Існує кілька способів виокремити види краудфандингу, але здебільшого різниця між ними полягає у способі «розрахунку» з інвесторами.
- Так звана благодійна модель, скажімо, взагалі не передбачає повернення грошей спонсорам – вони жертвують гроші заради ідеї й не вимагають їхнього повернення.
- Модель нефінансової винагороди, як зрозуміло з назви, передбачає повернення інвестицій у матеріальній, але негрошовій формі. Винагородою може слугувати мерч, якщо фінансується, скажімо, створення Youtube-каналу, або квитки на концерт, коли гурт збирає гроші на турне. До речі, такий кейс в історії є і навіть вважається одним з родоначальників краудфандингу.
- В моделі попереднього замовлення інвестиція фактично виступає попередньою оплатою за товар, на старт виробництва якого й збираються гроші.
- Боргова модель передбачає повернення інвестиції з відсотками, як і в звичайному кредитуванні.
- А модель залучення акціонерного капіталу – винагороду інвестору у вигляді частки в компанії, що створюється.
Краудфандингові платформи
Краудфандингові платформи виступають такими собі агрегаторами, на яких майбутні бізнесмени можуть розміщувати свої проєкти. Це зручно, адже крім допомоги в структурованому оформленні шукачі інвестицій отримують доступ до сотень тисяч потенційних інвесторів, які цікавляться новими проєктами.
Звісно, одного лише розміщення проєкту навіть на найвідоміших та найстаріших indiegogo чи kickstarter недостатньо. Успішний збір потребує значно більших зусиль: як на етапі підготовки та прорахунку проєкту, так і в частині комунікаційних зусиль. Навіть найкрутіша в світі ідея може просто загубитися серед тисяч інших. Тож насамперед треба поміркувати над способами, якими ти залучатимеш увагу аудиторії до проєкту.
В нашій країні працюють й українські краудфандингові платформи: «Спільнокошт», «Dobro.ua», яке концентрується на фінансуванні благодійних проєктів, «Моє місто», в якому шукають фінансування для соціальних проєктів на місцевому рівні.
Як залучити кошти на свій проєкт
На перший погляд нічого складного у краудфандинговому фінансуванні немає. Але, на жаль, не все так просто. Перш за все, ідея має бути дуже ретельно продумана та прорахована. Це допоможе переконати потенційних інвесторів в тому, що її можливо реалізувати. По-друге, не слід розраховувати, що твоя ідея «розкрутить» себе сама. На жаль, в сучасному світі конкуренція за увагу людей неймовірно висока. Навіть супер інноваційна, справді вау-ідея може загинути під завалами звичайного непотребу, яке вдалося успішно презентувати за рахунок грамотної комунікаційної стратегії. Нарешті, не завадить тобі й трохи везіння.