Світ змінюється і перед бізнесом крім суто математично-грошових питань все частіше постають складні екологічні та соціальні виклики. Вуглецевий слід, інклюзія, стале виробництво – всі ці поняття останнім часом стали мейнстрімними. Але навіть за таких умов завданням номер один, два и навіть три для будь-якої компанії є прибуток.
Це справедливо і для невеличкого квіткового магазину, і для заводу з виробництва пластикових вікон, і для мультинаціональних корпорацій. Але якщо у першому випадку розібратися, чи заробляє компанія прибуток своєму власнику дуже просто, то щодо останнього виникає чимало складнощів. І тут не обійтися без непростих фінансово-бухгалтерських термінів. Може ти й не навчався на фінансовому факультеті, але опанувати їх, якщо хочеш досягти успіху у підприємництві чи інвестуванні, потрібно. Тож почнемо!
Що таке рентабельність бізнесу?
Термін рентабельність походить з німецької мови, а саме від слова rente. В прямому перекладі українською він означає повернення. З цього не важко зрозуміти, що рентабельність підприємства – це критерій його ефективності. А в ширшому сенсі – показник повернення вкладених коштів або інвестицій.
Припустимо, що ти відкрив кав’ярню, витративши на цей проєкт 10 000 доларів з власної кишені. А за два роки інтенсивної роботи вирішив підрахувати рентабельність. Якщо за цей період тобі вдалося лише повернути усі вкладені кошти, рівень рентабельності дорівнюватиме нулю. Що, насправді, не так вже й погано. Якщо ти ще й заробив пару тисяч «чистими» - взагалі чудово: рентабельність твоїх інвестицій вище нуля. Але наскільки?
Саме відповідь на це питання є найбільш важливою у нашій дискусії. Адже вона дає можливість порівнювати. Для підприємця – ефективність власного бізнесу з конкурентами. Для інвестора – перспективи потенційних вкладень або ефективність поточних.
Основні показники рентабельності
В економічній практиці прийнято використовувати різні підвиди рентабельності, кожна з яких відповідає цілком конкретним цілям. Але завжди оцінює ефективність того чи іншого бізнес-напряму.
- ROI (Return On Investment) оцінює рентабельність інвестицій. Як в прямому сенсі, наприклад, при купівлі цінних паперів, так і в широкому, коли треба оцінити рівень ефективності інвестицій у створення нового бізнесу.
- ROA (Return On Assets) відповідає за оцінку ефективності активів. Її використовують для розрахунку ефективності бізнес-моделі та її операційної реалізації.
- ROS (Return On Sales) оцінює рентабельність продажів.
- А ROMI (Return on Marketing Investment), ефективність вкладень у маркетингові заходи.
Є й чимало інших підвидів рентабельності, скажімо, таких, що оцінюють ефективність персоналу. Але поки давай зосередимося лише на найбільш важливих та прикладних типах.
Як розрахувати рентабельність бізнесу?
Ключовим з усіх перелічених показником, що допоможе з’ясувати рентабельність бізнесу, є ROA. Фактично він дає зрозуміти, наскільки ефективно використовуються наявні в компанії активи (ресурси) з точки зору прибутку.
Формула розрахунку надзвичайно проста: ROA=чистий прибуток/ціна активів х 100%.
Перш ніж повернутися до нашої кав’ярні, давай уточнимо: під прибутком ми розуміємо чистий прибуток, тобто різницю між усіма витратами та доходами компанії, включно з зарплатою. До того ж вже після сплати усіх податків.
Припустимо, що твоя кав’ярня за рік заробила $2000 чистого прибутку. В приміщенні, де вона розташована, ти встановив меблі, холодильник, професійну кавоварку, кавомолку та кондиціонер. Вартість усього цього обладнання становить $8 000. Підставляємо ці показники до формули та швидко з’ясовуємо, що ROA твого бізнесу становить 25%. Вітаю, це дуже пристойний результат.
А от у твоїх конкурентів справи йдуть ще краще: за рік вони заробили аж $3000. Не дивно, скажеш ти, адже в них і приміщення більше, й кавомашина новіша. Але не поспішай з висновками. Просторіше приміщення означає більше меблів та техніки, а нова кавоварка – більшу вартість техніки. Якщо все просумувати, вартість їхніх активів складе $20 000. То хто з вас кращий бізнесмен?
В нагоді нам знову стане формула розрахунку рентабельності активів. Підставляємо дані конкурентів і отримуємо 15%. Теж непогано – ROA більше 10% у бізнесі вважається цілком пристойним показником ефективності. Але все ж твоя діяльність і бізнес-модель є набагато більш ефективною.
Фактори, що впливають на рентабельність бізнесу
На рентабельність бізнесу можуть впливати численні фактори. Частину з них можна з’ясувати, підрахувавши окремі інші показники рентабельності.
Скажімо ROS допоможе тобі оцінити ефективність продажів. Щоб розрахувати його, скористайся формулою:
ROS = Чистий прибуток / Виручка х 100%.
Під виручкою слід розуміти усі грошові надходження компанії від клієнтів. Вона ж – оборот. Якщо за рік твої клієнти випили в тебе кави на $20000 (це виручка), а чистий прибуток склав $2000, твій ROS дорівнюватиме 10%. Цей показник не варто оцінювати у відриві. Найбільшу цінність він несе у порівнянні: з конкурентами, з різними періодами для виявлення сезонності та слабких місць.
Очевидно, що зменшення показнику свідчить про погіршення ефективності. Проаналізуй:
- Що можна вдіяти, щоб збільшити виручку, не надто збільшуючи витрати.
- Які маєш потенційні точки економії витрат.
- Чи є можливість збільшити вартість готового продукту для кінцевого споживача, щоб не нашкодити попиту.
Як підвищити рентабельність бізнесу?
Одним з найефективніших (потенційно) способів збільшити виручку є маркетинг. Яскрава вивіска, реклама у ЗМІ чи на зовнішніх носіях, приємний дизайн інтер’єру, брендовані стаканчики – всі ці заходи слід віднести до маркетингу. Те, яким чином сприймають твою компанію споживачі, які цінності вони бачать у твоєму продукті, чому вони обирають каву саме в твоїй кав’ярні, а не в конкурента – це і є результат маркетингу.
Але й тут слід бути обережним. Масована реклама на бігбордах напевне збільшить твою виручку, може навіть дуже суттєво. Але, по-перше, чи зможуть наявні в тебе потужності здужати такий потік? По-друге, чи не «з’їдять» зрештою витрати на маркетинг увесь результат? Відповідь допоможе знайти ROMI. Щоб розрахувати його, скористайся формулою:
ROMI = (Додатковий валовий прибуток - витрати на маркетинг) / витрати на маркетинг х 100%.
Додатковий валовий прибуток – це сума коштів, які тобі вдалося отримати від розміщеної реклами. Слово «валовий» означає, що ми вже забрали від виручки собівартість кави, але не очищали її від податків та платежів за кредитами, якщо такі є.
Тепер повернемося до кав’ярні. Припустимо, ти вклав $1000 у маркетинг – роздрукував флаєра та розповсюдив по навколишнім будинкам. І це за рік принесло тобі додаткові $2000 валового прибутку. Віднімаємо одне від іншого, ділимо та множимо та отримуємо в результаті 100%. Це доволі непоганий результат, хоча буває й краще.
Та буває і гірше. Якщо невдала реклама принесла менше прибутку, ніж коштувала сама, показник взагалі буде від’ємним. І ось це вже проблема. Причиною якої може бути як невірно підібраний (занадто коштовний) рекламний канал, так і просто погано зроблена кампанія чи дизайн. Наприклад, через спробу зекономити на дешевому спеціалісті.
Це не має стати для тебе причиною опустити руки. У світі бізнесу таке трапляється чи не щодня. Це лише має мотивувати тебе рухатися далі та шукати нові підходи. Якщо ми говоримо про кав’ярню, рухи мають бути обережними та зваженими, адже ресурси дуже обмежені. Але діяти треба!
Помилки у розрахунку та аналізі рентабельності
Помилитися у підрахунку рентабельності, про яку б з них ми не говорили, дуже складно. Як бачиш, формули дуже прості та вимагають лише найпростіших арифметичних операцій. Але це не робить сам розрахунок в більш широкому сенсі простішим. Ще складніше справи з аналізом отриманих даних.
Найбільше помилок виникає при невірному розумінні різних видів рентабельності, через що у складові розрахунку можуть включатися зайві або, навпаки, виключатися необхідні параметри. Наприклад, при розрахунку ROA у чисельник слід ставити чистий прибуток. Тобто суму, яка залишилася від виручки після всіх витрат: від закупівлі сировини до податків, зарплати співробітникам, орендних платежів та відсотків за банківськими кредитами, якщо такі залучалися. Варто не врахувати бодай один показник, і результат вийде хибним.
А от у випадку з ROMI, навпаки, враховувати чистий прибуток не варто. Справа в тому, що у випадку з рентабельністю маркетингу тобі насамперед варто оцінювати ефективність саме проведеної рекламної кампанії, а не бізнесу в цілому. Задача реклами – збільшити продажі, залучити нових клієнтів. І саме з цієї точки зору варто її оцінювати.
Друга серйозна помилка, якої часто припускаються підприємці-початківці – спроба аналізувати розраховані показники рентабельності у відриві від «землі». Що означає рентабельність ROA 10%? Для нашого прикладу з кав’ярнею це значить, що вкладені тобою в активи заощадження принесли 10% чистого прибутку. Загалом, цей показник вважається непоганим. Але деталі дуже важливі. Якщо ми говоримо, скажімо, про Україну та 2023 рік, то звичайний банківський депозит за рік приніс би тобі вдвічі більше прибутку. Відтак замість придбання кавомашини та холодильника краще було б оформити банківський вклад.
Крім того, слід зважати не тільки на макроекономічні показники, але й на конкурентне середовище. Порівнюючи власну рентабельність з результатами конкурентів. Звісно, вирахувати «чужу» рентабельність, не маючи реальних показників, не так вже й просто. Але приблизні цифри дізнатися цілком під силу.
Прагнути до кращих показників слід завжди. Але важливо не наробити прикрих помилок в гонитві за парою додаткових відсотків рентабельності там, де це вже майже неможливо. Кав’ярня в густонаселеному районі, де такий від бізнесу дуже розвинений і конкурентний, не може фізично вражаюче відрізнятися за рентабельністю від конкурентів. Ти можеш придбати кращу каву, долучити найкращих маркетологів та дизайнерів, найняти суперввічливий та гостинний персонал. Але в результаті отримаєш настільки дорогий за собівартістю продукт, що стикнешся з обмеженим попитом. У той час як кав’ярня по сусідству з посередніми кавою та працівниками, готуватиме чашку за чашкою за трохи нижчою ціною та набагато меншою собівартістю, отримуючи втричі більшу рентабельність.