Під час війни прагнення українських компаній до об’єднання та взаємної допомоги набрало неабиякого масштабу та стало феноменом, що дивує. Історії, коли вчорашні конкуренти допомагали одне одному з релокацією, надавали обладнання та безвідсоткові кредити, щоб бізнес міг встати на ноги після втрати всіх активів, стали вже звичними. Проте так було не завжди. Та й загалом в світі історії партнерства бізнесу не є чимось абсолютно загальноприйнятим. На кожен такий приклад можна знайти десяток кейсів багаторічних корпоративних війн.
Та все ж партнерство має сенс. Воно допомагає робити справжні стрибки в розвитку, запускати нові продукти та послуги, залучати клієнтів та покращувати сервіс. Один з таких прикладів – партнерство Target, сьомої за кількістю супермаркетів американської роздрібної мережі, та всесвітньо відомої мережі кав’ярень Starbucks.
Чому Target почав відкривати в своїх супермаркетах кафе під брендом Starbucks з 2003 року? Відповідь на це запитання не настільки проста, як може здатися. Target – це не тільки супермаркети. Це величезна корпорація, яка має власний фінансовий підрозділ, що видає кредити покупцям. Окремий підрозділ, що керує понад 30 самостійними брендами, під якими виробляється та продається через власну мережу дуже багато товарів: від продуктів харчування до одягу та меблів. І, звісно, до партнерства зі Starbucks у Target варили каву та робили закуски.
Але чомусь у певний момент часу компанії вирішили об’єднати зусилля та з 2003 року у кожному новому Target відкривається кав’ярня Starbucks. До речі, йдеться про франшизу – кавова компанія не керує закладами під своїм брендом у супермаркетах партнера, а лише надає ліцензовані продукти та напої й отримує роялті. Але це вже деталі. Насправді, йдеться про справжнє взаємовигідне партнерство: Target отримує задоволених клієнтів, що поміж іншого приходять до супермаркету, бо тут можна випити улюбленої кави. Starbucks натомість отримує продажі й розширює мережу.
Дешеві кредити
Саме так і має працювати стратегічне партнерство. Не важливо, який бізнес ви маєте – завжди можна знайти точки, в яких партнерство приносить користь обом сторонам. Одна з доволі неочевидних складових такої вигоди не так давно була наочно продемонстрована науковцями з Техаського університету.
Вони проаналізували 5343 кредити, які було видано 1254 позичальникам, що входили до складу стратегічного альянсу, американськими банками з 1991 по 2016 рік. Зокрема їх цікавило, чи отримає одна з компаній такого союзу вигоду, якщо отримуватиме позику у банку, в якому обслуговується другий партнер. І їхня гіпотеза підтвердилася:
В таких випадках позичальники мали на 6% більше шансів отримати фінансування.
Процентні ставки за кредитами при цьому були в середньому на 0,13 процентного пункту нижчими. Це може здатися не надто серйозною перевагою, але слід зважати на рівень процентних ставок в США.
У підсумку це призвело до зниження середньої вартості запозичень на 7%.
Це лише узагальнені показники, без врахування масштабів, впізнаваності компаній, що об’єднали зусилля, тощо. Ефект був набагато суттєвішим, якщо, наприклад, новина про партнерство викликала позитивну реакцію на фондовому ринку.
Особливо значний позитивний ефект також фіксувався у випадках, коли по кредит зверталася компанія з традиційно слабкими прозорістю та якістю бухгалтерського обліку. Але при цьому у партнерах з такою компанією був добре відомий банку бізнес з набагато вищою культурою обліку та звітності.
Автори роботи роблять очевидний висновок: партнерство може бути корисним не тільки з точки зору темпів розвитку компаній та виходу на нові ринки. Але й з точки зору вартості запозичень. Проте при цьому важливо правильно обирати партнерів.