Пошук нових бізнес-ніш, що можуть принести більше-менш гарантований успіх – справа не з легких навіть у мирний час. Що вже казати про життя під час війни, коли навіть звичайні побутові справи пов’язані із підвищеним ризиком. Менше з тим, навіть у воєнний час життя продовжується, економіка працює й простору для розвитку нових напрямів більш ніж достатньо. Головне – вірити в успіх, мати стратегію та докладати системних зусиль до досягнення поставленої мети.
Певно, ти вже прочитав чимало матеріалів, про нові ніші для бізнесу під час війни. І вже міг дійти висновку, що здебільшого експерти говорять про приблизно одні й ті самі варіанти, так чи інакше пов’язані з війною або її прямими та непрямими наслідками. Але мало хто розповідає про найважливіший секрет успіху майбутнього бізнесу.
Шукаючи відповідь на питання, який бізнес можна відкрити під час війни, насамперед варто зосередитися на власних можливостях, сильних сторонах та компетенціях. Навряд чи дипломований перекладач, що все життя займався перекладом, зможе організувати успішний бізнес з ремонту осель. Інтроверту важко стати відомим стендапером чи бізнес-коучем, а швачці зі стажем – організувати виробництво меблів.
Тож перш за все слід провести ретельну оцінку власного досвіду та вже згаданих компетенцій. І лише після цього приміряти на себе роль бізнесмена. Адже навіть якщо ти не будеш самотужки клеїти склопакети на виробництві вкрай затребуваних металопластикових вікон, розбиратися у виробництві, ланцюжках поставок, нюансах логістики та їхнього виробництва все одно потрібно. В іншому випадку неминучі помилки вимагатимуть постійної уваги, додаткових інвестицій та можуть зламати будь-яку, найперспективнішу бізнес-ідею.
Перспективний бізнес в Україні
Що таке самий прибутковий бізнес під час війни? Відповідь на це питання слід шукати у викликах, які повномасштабне вторгнення принесло в нашу країну. Доволі очевидно, що в умовах, коли значна частина бюджету спрямовується на потреби оборони, перспективи має будь-яке виробництво, дотичне до задоволення таких потреб. Пошиття спеціалізованого одягу: від шкарпеток та балаклав до повноцінної форми та взуття. Будь-які дотичні IT- та технологічні розробки, послуги з ремонту автівок тощо. Але давай визнаємо: далеко не всі українці можуть організувати успішний мілітарі-напрям. Тому, розглядаючи потенційно прибуткові напрями, залишимо воєнну тему поза нашою увагою.
Вікна, ремонт, дизайн
Один з найбільших викликів війни – руйнування. Ще в середині 2022 року стало очевидно, що Україні потрібні сотні тисяч або навіть мільйони квадратних метрів скління. Ба більше, навіть серйозні успіхи України в частині відбудови системи ППО не змогли деактуалізувати перспективність цього бізнес-напряму. Виробництво та монтаж вікон – одна з найбільш успішних бізнес-ніш. Так, останнім часом через насичення ринку пропозицією, вона дещо втратила. Але, зважаючи на поточну ситуацію, перспективу відбудови мільйонів квадратних метрів зруйнованого житла, «списувати» вікна зарано.
Ба більше, якщо дивитися на питання відбудови ширше, ніж в площині вікон, можеш відкрити для себе масу можливостей. Навіть зараз, у міру поступової асиміляції ВПО, потреба у ремонтних роботах, будматеріалах та інших дотичних послугах переважає над пропозицією. Тож варто звернути увагу на такі ніші:
- Дизайн інтер’єрів.
- Ремонтні роботи. Як під ключ, так і за окремим напрямами.
- Будівництво.
- Озеленення.
Важливо, що всі ці напрями не тільки мають стабільний попит просто зараз. Але й абсолютно точно будуть користуватися попитом тривалий час потому.
Альтернативна енергетика
Ще один напрям серед тих, що стали актуальні під час війни – автономна енергетика. Розповідати українцям про нагальність питання пошуку альтернативних джерел енергії не треба. І великий, і середній бізнес, прості люди – всі останніми роками шукають спосіб забезпечити бодай кілька годин автономного живлення. І якщо після перших атак на енергетичну інфраструктуру люди здебільшого намагалися обійтися найдешевшими та найпростішими рішеннями, на кшталт невеличких генераторів, автомобільних інверторів та акумуляторів тощо. То в середині 2024 року стало очевидно, що країна та її громадяни, комунальні підприємства та офісні центри потребують геть інших, системних рішень.
Таким чином в Україні почали активно розвиватися усі дотичні до альтернативної енергетики напрями.
- Сонячні панелі.
- Інвертори.
- Вітрогенератори.
- Газопоршневі потужні джерела енергії.
- Всі відповідні проектні, монтажні та погоджувальні роботи та послуги.
Це дуже об’ємний ринок, на якому гостро бракує насамперед знань та досвіду, потрібні фахівці з проєктування та монтажу, пусконалагоджувальних робіт. Але й «товарно» цей ринок має неабиякі перспективи. Влітку 2024 року компанії-постачальники специфічного обладнання укладали угоди на постачання товарів, доставка яких була запланована на пізню осінь. Настільки значним був попит.
Як і в першому випадку, цей напрям має довгострокові перспективи та не обмежується лише воєнним часом. Перспектива здорожчання електрики дає додатковий поштовх будівництву автономних систем енергозабезпечення.
Бізнес ідеї у воєнний час
Звісно, інфраструктурні та житлові проблеми – не єдиний виклик, з яким стикнулася Україна. Тож шукати перспективні бізнес-ніші можна навіть за межами України.
Зараз мільйони українців знаходяться за межами батьківщини. Багато з них, як і ти, міркують над створенням власного бізнесу. З іншого боку, тисячі і тисячі виробників в Україні мріють про вихід на західні ринки. Маючи контакти за межами країни та всередині ти можеш поєднати можливості та прагнення обох сторін. Консультаційний чи логістичний бізнес, спрямований на посилення експортного потенціалу українських виробників, не тільки матиме попит, але й може розраховувати на підтримку численних міжнародних організацій.
Маркетинг, як бізнес-стратегія
Ще одним прикладом b2b-моделі бізнесу може бути маркетингове агентство. Тисячі українців зараз намагаються реалізувати власні бізнес ідеї. Якщо в тебе є талант, досвід та сміливість допомогти їм з виводом продукції на ринок, ти маєш хист до створення маркетингової стратегії – вперед! Твій бізнес точно не залишиться без роботи. Ані зараз, ані після війни.
Переробка, переробка, переробка
Якщо говорити про виробництво, то щоб ти на задумав, роби ставку на якнайглибшу переробку. Набагато вигідніше продавати крафтовий сир, ніж сире молоко. Меблі, а не дошки. Снеки, а не сире м’ясо.
Ба більше, тобі навіть не обов’язково бути виробником сировини для товарів, які вироблятиме твій бізнес. Якщо ти живеш в громаді, де традиційно сильне збирання грибів та ягід – почни варити джеми з лісових ягід, робити з них настоянки, пастилу чи чаї, використовуючи сировину, яку збиратимуть місцеві мешканці. Так ти підтримаєш громаду та одночасно отримаєш доступ до якісної й свіжої сировини. Трошки магії маркетингу, влучне ім’я для продукту і вже незабаром матимеш успіх.
Це, звісно, спрощений приклад. В залежності від особливостей місцини, в якій ти живеш, твоїх власних компетенцій та досвіду, переробляти можна не тільки сирі продукти харчування. Не все, звісно, можна зробити руками. Виробництво корму для тварин вимагає спеціального обладнання. Але щоб придбати його, не обов’язково мати багато мільйонів стартового капіталу. Можна скористатися банківський кредитом, в тому числі за пільговою держпрограмою, або звернутися по грант до однієї з численних міжнародних програм.
Тож найголовніше у пошуку перспективних бізнес-ніш, як під час війни, так і у мирний час – ідея та бажання йти вперед. Досвід мільйонів підприємців у всьому світі доводить, що успіх можливий всюди. Головне не опускати руки та інвестувати у власну справу насамперед своє бажання, знання та досвід.