Відділення та банкомати

Українці хочуть банк у смартфоні, щоб поповнювати мобільний

07 квітня

Згідно даних дослідження MasterIndex, що регулярно проводиться на замовлення компанії MasterCard, 51% опитаних українців готові у найближчі 2 роки відмовитись від візитів до банківських відділень та повністю перейти в онлайн в частині отримання банківських послуг.


Круто, але сумно

На перший погляд цифра виглядає неймовірною. Та попри очевидні зрушення у суспільному сприйнятті цифрових банківських послуг, насправді до банківської революції ще дуже далеко. По-перше, наведені дані отримані шляхом опитування відносно невеликої групи респондентів (1502 людини віком від 18 до 60 років), яке проводилося онлайн. Тож абсолютно релевантними вважати їх не можна. По-друге, інші показники, наведені в дослідженні, щонайменше потребують уваги.

Навряд чи хтось здивується, що 94% опитаних українців користуються послугами цифрового банкінгу. Так само як і тому факту, що 75% з них надають перевагу мобільним застосункам. Це доволі очевидні факти, зважаючи на охоплення населення смартфонами та функціональні переваги застосунку перед веб-альтернативами.

Не є чимось дивовижним і той факт, що найпопулярнішими цифровими послугами у банківських застосунках є поповнення мобільного та переказ коштів з картки на картку (82% та 80% респондентів назвали саме ці сервіси).

Що таке інтернет банкінг

Інтернет банкінг – це комплекс програмного забезпечення, що дозволяє клієнтам віддалено керувати власним рахунком та коштами на ньому. Під терміном інтернет-банкінг можна розуміти будь що. Наприклад, перегляд останніх операцій по рахунку також є частиною системи онлайн банкінг. Ба більше, декілька років тому це була чи не єдина послуга, доступна приватним клієнтам через мережу інтернет.

Але з часом перелік доступних послуг суттєво збільшився. Зараз в інтернет банкінгу можна не тільки сплачувати рахунки та переказувати гроші, але й відкривати депозити, оформлювати кредити, вести бюджет та дивитись аналітику по витратах.


Та чим від нього відрізняється мобільний банкінг

Ба більше, у сучасному світі для цього навіть не потрібний комп’ютер чи ноутбук, адже тепер у кожного є банк у смартфоні. Мобільний банкінг – це той самий інтернет-банкінг, але реалізований на базі операційних систем для смартфонів. Він реалізований таким чином, щоб виконання потрібних задач із грошима був максимально зручним та адаптованим під екран гаджету. Зрештою, сучасні системи стали настільки просунутими та органічними, що більше нагадують банк в телефоні, чим застосунок для керування рахунком

У той же час на третьому місці із досить суттєвим відставанням опинилася оплата комуналки. Лише 72% опитаних користуються нею у застосунку. Чому «лише»? Відповідь на це питання неважко наочно побачити під відділенням майже будь-якого банку в районі 20-го числа кожного місяця, коли до кас вишиковуються черги із українців з квитанціями за воду, світло та газ.

x
Інфографіка - MasterCard


Лише за останні 5 років, згідно даних НБУ, сукупна кількість відділень банків в Україні скоротилася з 9489 до 5336. Один тільки Приватбанк за цей період закрив 1033 відділення й наразі має лише 1210 офісів по країні. Здавалося б, це має радикально збільшити частку українців, що користуються більш складними фінансовими послугами у смартфоні. Але банківські застосунки здебільшого все ще використовуються на 10-20% від їхніх можливостей.


Українці дивляться в майбутнє

Відверто розчаровують і ще два показники. Виявляється, що навіть серед інтернет-користувачів лише 14% українців відкривали у застосунку депозит чи оформлювали картку-онлайн. Розчаровує не самі цифри, а той факт, що при цьому ж 61% опитаних хотіли б мати можливість відкривати картки в інтернеті, не відвідуючи відділення.

Іншими словами, величезна кількість людей просто не знають про існування такої можливості. Попри те, що вже значне число банків мають такі продукти в лінійці та навіть докладають зусиль до їхнього просування на ринку. Мабуть, цих зусиль недостатньо.


x
Інфографіка - MasterCard


Та все ж результати дослідження скоріше надихають, ніж навпаки. Виявляється, що 21% хотіли б бачити у застосунках можливість придбання акцій та облігацій. 22% не проти отримати послугу фінансового консультування з управління активами. Та 51% опитаних хотіли б мати універсальний застосунок для керування одразу кількома рахунками та картками різних банків.

По-перше, це не фантастика. Ринок та регулятор рухаються в напрямі Open Banking. Шановані асоціації, наприклад ЕМА, активно співпрацюють з державними органами щодо конкретних технологічних та нормативно-правових рішень для його запуску, тож за кілька років, а може й швидше, такі застосунки можуть з’явитися.

По-друге, і це найголовніше, більшість українців готові до таких рішень та прагнуть їх використовувати. Це взагалі не схоже на поведінку класичних консерваторів від споживання. Це абсолютні новатори, готові навіть у зоні підвищеної небезпеки, до якої без сумніву люди завжди відносили усі фінансові питання, пробувати щось нове.

Ймовірно, коли такі можливості зрештою з’являться у вигляді готових рішень, картина зміниться. Перевірити це на практиці можна буде лише згодом, коли будуть готові технологічні рішення для обміну даними між банками та нормативне регулювання для Open Banking. А до того часу банкам і так є над чим працювати: треба розказати українцям про можливість відкриття рахунків та карток, оформлення депозитів та кредитів онлайн. Щоб, нарешті, відійти від парадигми, що банківський застосунок потрібен лише для поповнення мобільного.

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?