Шопінг приносить задоволення. Це факт. Але чи може він зробити людину справді щасливою? Науковці не певні щодо цього. Чимало з них критикують шопінг і не рекомендують використовувати його у якості психотерапевтичної вправи. Бо, по-перше, задоволення від покупок триває дуже недовго, а, по-друге, викликає залежність: як тільки позитивний ефект зникає, треба знову рушати до магазину по нову порцію ендорфіну.
Світовий банк 2018 року підрахував, що майже 70% американської економіки складають споживчі витрати. Тож як би там не було, сучасний світ буквально крутиться навколо шопінгу. І якщо його можна уникнути, коли йдеться про нову сукню чи спінінг, то без товарів першої необхідності не обійтися. Відтак витрачати гроші – це не тільки нормально, це просто необхідно.
А от перетворювати шопінг на основне хобі не варто. І справа не тільки в тому, що це може викликати залежність та проїсти шалену діру в сімейному бюджеті, а й в тому, що є набагато більш ефективний з точку зору отримання гормону щастя спосіб витрачати гроші.
Купуй досвід, а не речі
2020 року Аміт Кумар, професор маркетингу та психології Факультету маркетингу та психології Техаського університету в Остіні, опублікував в журналі експериментальної соціальної психології результати цікавого дослідження, в якому взяли участь 2635 дорослих американців.
Протягом кількох місяців вони отримували на свій смартфон запрошення пройти невеличке опитування. Іноді питання взагалі були абстрактними і не стосувалися покупок. Наприклад, учасників могли запитати, що вони вчора робили, о котрій лягли спати тощо. Але час від часу їх запитували, чи робили вони нещодавно якісь покупки. Якщо учасник відповідав ствердно, йому ставили ще низку питань.
Зокрема таких, що допомагали присвоїти покупці одну з двох категорій: матеріальна або емпірична. До матеріальних покупок відносилися будь-які речі. Побутова техніка чи одяг, електроніка чи косметика. До емпіричних – досвід. Наприклад, квитки на концерт чи футбол, обід в ресторані, подорож тощо.
Думаю, що ти здогадався, що у всіх випадках емпіричні покупки приносили людям набагато більше відчуття щастя, ніж покупки речей. Навіть коли автори роботи виокремили серед матеріальних покупок такі, що були зрештою призначені для дозвілля та відпочинку, скажімо новенький гриль чи набор для пікніку, або для себе особисто, рівень щастя від них значно програвав покупкам досвіду. І це навіть притому, що середня вартість емпіричних покупок була втричі меншою за ціну придбаних товарів: $373,60 проти $1126,91.
В середньому ж рівень щастя від звичайної матеріальної покупки майже не відрізнявся від рівня, який учасники відчували, коли відмовлялися від покупки взагалі.
Витрати на досвід об’єднують
Але й це ще не все. У березні цього року Аміт Кумар опублікував ще одне схоже дослідження. Проте на цей раз він зосередився на вивченні залежності між типом витрат та відчуттям соціального зв’язку. У семи експериментах за участю 1400 людей він довів, що емпіричні покупки соціалізують набагато краще, ніж матеріальні.
У таких випадках люди відчували набагато більше зв’язку і спорідненості з тими, хто купував схожий досвід. Однією з причин цього феномену автор роботи вважає той факт, що емпіричні покупки набагато більше кажуть про людину, ніж матеріальні. Тож коли ти стоїш за квитком на концерт Океану Ельзи, сусіди по черзі будуть здаватися набагато ріднішими, ніж ті, що купують точно таку сукню в H&M.
Такі витрати викликають набагато менше заздрощів, коли йдеться про покупку однакового товару різної якості чи цінової категорії. Тож той, хто дивиться виставу з партеру буде відчувати набагато більше спорідненості із глядачем на гальорці, ніж два власника айфонів різних генерацій.
Тобі може здатися очевидним, що емпіричні покупки набагато краще соціалізують. Адже на концерт ми, зазвичай, ходимо з друзями, а у подорож рушаємо всією сім’єю. Проте автор роботи наполягає: йдеться про відчуття дотичності до суспільства і навіть людства, як би пафосно це не звучало.
Тож тепер ти знаєш, як витрачати гроші, щоб отримати власну дрібку щастя та почуватися краще. Звісно, це не означає, що тепер треба всі вільні кошти спрямувати на концерти та відвідування зоопарку. Але за інших рівних, якщо шопінг для тебе є частиною дозвілля, замість нової сукні чи спінінгу краще купити квитки в кіно чи театр.