Відділення та банкомати

Як скласти бізнес-план та для чого він потрібен

17 червня

Що таке бізнес-план

Бізнес-план – це документ, у якому описується стратегія та план розвитку підприємства, як новоствореного, так і існуючого. У ньому деталізуються:

  • продукт чи послуга із своїми сутнісними характеристиками;
  • виробничий процес, технологія та собівартість одиниці;
  • особливості ринку, на який виходить компанія – цільова аудиторія, конкуренти, державні обмеження та вимоги;
  • фінансові прогнози, в тому числі джерела залучення інвестицій.

Всі зовнішні та внутрішні господарські фактори аналізуються та критично оцінюються за допомогою різноманітних інструментів. Одним із найбільш популярних є SWOT-аналіз, що дозволяє співставити сильні та слабкі сторони підприємства із ринковими можливостями та загрозами. На основі такої оцінки формується стратегія розвитку компанії та формуються заходи з ефективного просування продукту (послуги).

Основні види бізнес-планів

Бізнес-план малого бізнесу неодмінно відрізнятиметься від аналогічного документу великої корпорації обсягом і наповненням. Крім того, бізнес-плани можна складати, як для внутрішнього користування у якості орієнтиру для управління, так і для зовнішнього – інформування партнерів, залучення інвесторів, отримання кредиту.

За цільовим призначенням бізнес-плани бувають:

  1. Стартові – оформлюються на етапі планування започаткування нового підприємства, зосереджують увагу на аналізі ринку та формуванні стратегії розвитку.
  2. Стратегічні – розраховані на довгострокову перспективу (в середньому на 3-5 років) та обґрунтовують можливості виходу на нові ринки, технологічної модернізації, нарощування виробничих потужностей.
  3. Операційні – охоплюють виробничий цикл продукції та описують процеси, пов’язані із виготовленням, зберіганням, логістикою та просуванням товару чи послуги.
  4. Фінансові – фокусують увагу на прогнозуванні фінансових результатів діяльності, бюджетуванні.

Бізнес-плани можуть розроблятися на короткострокову перспективу – виробничий цикл або охоплювати період до одного року, або на довгострокову для формування перспективного бачення розвитку компанії.


Етапи бізнес-планування

Головна порада, як написати бізнес-план, полягає у дотриманні рекомендованих етапів цього процесу. Це допоможе систематизувати інформацію та викласти бізнес-ідеї чітко, зрозуміло та обґрунтовано, що і є основною вимогою до такого документу.

Бізнес-планування складається з таких етапів:

  1. Визначення мети та проміжних цілей бізнесу – його призначення на ринку, особливостей товару, що потенційно має задовольняти потреби покупців краще, за вже існуючі аналоги.
  2. Аналіз ринку з метою оцінки конкуренції, технологій, цільової аудиторії та її запитів.
  3. Розробка продукту (послуги) – конкретизація її характеристик.
  4. Маркетингове планування – розробка маркетингової стратегії, тобто позиціонування та просування продукту.
  5. Організаційне планування – формування структури компанії, корпоративної політики й культури, розподіл обов’язків, прав і повноважень з метою забезпечення бажаних обсягів виробництва.
  6. Фінансове планування – прогнозування фінансових показників, зокрема витрат, виручки, планування прибутків (передбачення збитків), пошук джерел фінансування.
  7. Ризик-менеджмент – оцінка ризиків, розробка альтернативних сценаріїв розвитку та заходів зниження ризикованості діяльності.
  8. Реалізація та моніторинг – безпосереднє впровадження бізнес-плану у дію, контроль за виконанням та поточне коригування планів.

Обсяг робіт та тривалість виконання кожного етапу залежить від масштабів діяльності, призначення бізнес-плану. Проте логіка його формування залишається незмінною для будь-яких ситуацій.



Структура бізнес-плану

Структура бізнес плану доволі проста і залишається незмінною роками. Навіть у 2024 році бізнес план для малого бізнесу концептуально виглядає так само, як і півсторіччя тому.

  1. Документ починається з резюме – стислої витримки з усього документу, яка буквально за пару хвилин дає можливість потенційному інвестору чи кредитору отримати повне уявлення про твій майбутній бізнес, продукт, цільову аудиторію тощо. Попри те, що це перший параграф в документі, складається він в останню чергу, коли решта розділів вже готова і все ретельно прораховано. Складаючи цей розділ не слід вдаватися до дрібних деталей. Не намагайся зробити його й занадто «художнім» – максимум концентрації на фактах і цифрах. 
  2. У другому розділі зосередься на описі продукту чи послуги. Що саме ти запропонуєш своїм споживачам, чому твій продукт купуватимуть, які в нього є конкурентні переваги. І головне – яке саме питання клієнта він буде вирішувати. 
  3. Далі проаналізуй ринок, ня якому працюватимеш. В залежності від особливостей обраного тобою сегменту тут можна користуватися як даними аналітичних звітів, так і власними спостереженнями. Скажімо, якщо ти хочеш відкрити дитячий магазин, що задовольнити потребу у підгузках, засобах гігієни та іграшках для дітлахів твого мікрорайону, буквально з блокнотом порахуй, скільки жінок с колясками проходять щодня повз приміщення, де ти плануєш відкриття. Попитай їх про їх потреби та звички.
  4. Поміркуй над маркетинговими заходами. Під яким брендом працюватиме твій бізнес? Як саме ти плануєш залучати клієнтів? Не обов’язково витрачати гроші на масштабну рекламу на бігбордах. Можна обрати більш дешеві способи. Головне, щоб обрана стратегія приносила результат. Дивись на це питання ширше: крім залучення клієнтів тобі треба думати й над їх утриманням, відтак тобі знадобиться програма лояльності. Зважай на регіональні особливості: Україна велика країна і те, що добре спрацює у Львові, Київ може не сприйняти. 
  5. Бізнес-план малого підприємства неможливий без фінансової частини. Над нею тобі доведеться попрацювати найбільше. Спершу склади кошторис разових витрат на запуск бізнесу: ремонт та дозволи, закупівля обладнання та меблів – врахувати треба все до дрібниць.

Потім поміркуй над регулярними витратами – зарплата персоналу, орендні платежі, комунальні послуги, закупівля сировини та матеріалів. Врахуй амортизацію обладнання, можливі витрати на його ремонт. Не забудь про податки та відсотки, які треба сплачувати банку за кредит, якщо ти залучатимеш позикові кошти для реалізації проєкту. Складай кошторис максимально реалістично. Не слід брати за основу найдешевші із знайдених цифр. Але й занадто дорогі включати не треба.

Після витрат порахуй очікувану виручку, виходячи з проведеного раніше ринкового аналізу. Зважай на потенційну сезонність. Скажімо, продаж морозива взимку не приноситиме й половини літнього прибутку. Відтак тобі може знадобитися диверсифікація.

6. Подумай над ймовірними ризиками. Що саме може стати на заваді твоєму бізнесу. Це можуть бути спритні конкуренти, які відкриють аналогічний заклад поруч. Слід одразу подумати над потенційними діями, що мінімізують втрати від ймовірних неприємностей.

Резюме бізнес-плану: в йому полягає його важливість

Особливу увагу при підготовці документу варто присвятити резюме. Воно необхідне для швидкого ознайомлення із компанією та бізнес-ідеями, які мають захопити увагу потенційного інвестора, кредитора чи партнера.

Резюме бізнес-плану — це короткий виклад його основних положень, зокрема реквізитів підприємства, його цілей, стратегії, фінансових прогнозів. Воно має бути яскравим, змістовним, проте лаконічним, відображати основні сильні сторони компанії, її перспективи та вигоди для зацікавлених сторін. По суті це візитівка, що має презентувати бізнес з найкращої сторони.

Як скласти бізнес план

Звісно, для створення бізнес плану можна звернутися й для професіоналів. У випадку малого бізнесу підготовка такого документу може коштувати лише пару сотень доларів. Але навіть якщо ти вирішив скористатися послугами третіх осіб, важливо брати безпосередню участь у його складанні. Адже саме ти маєш реалізовувати проєкт, відповідати за управління бізнесом.

Але й у самостійній підготовці документу немає нічого складного. Головна порада щодо того, як скласти бізнес-план, полягає у максимальній увазі та відповідальності до цієї справи. Адже помилки «на папері» в майбутньому призведуть до значних проблем при реалізації проєкту.

Бізнесмени-початківці часто занижують вартість реалізації проєкту, не враховуючи всіх витрат, оскільки не здатні їх повноцінно оцінити. Нерідко помилково завищують власні оцінки попиту, вважаючи свій продукт занадто популярним та потрібним.

Хоча навіть менш серйозні помилки, як от некоректна оцінка строку запуску проєкту або відсутність чітких «оцифрованих» цілей можуть наробити чимало шкоди. Відтак ставитися до бізнес-плану як до прикрої формальності, що просто «з’їдає» дорогоцінний час, точно не варто. Адже тільки з його допомогою ти можеш гарантувати успіх своєму стартапу.

Бізнес-план малого підприємства — це не лише вимога для отримання кредиту чи зацікавлення інвестора. Це «шпаргалка» для самого підприємця, особливо починаючого, у якій він може чітко викласти свої очікування від бізнесу та співставити їх з реальними можливостями. За допомгою бізнес-плану ти зможеш обґрунтувати абстрактні ідеї реальними заходами та цифрами, перетворюючи їх у конкретні рішення. А це вже половина справи на шляху до успіху. 

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?