Що таке бізнес план і чи справді він потрібен
Прості бізнес-ідеї, здається, не потребують ретельного планування. Ну що складного може бути у звичайній кав’ярні: купуєш машину, орендуєш приміщення і починаєш рахувати прибуток. Але навіть для добре зрозумілих бізнес-моделей все ж варто спершу скласти ретельний документ, що опише сутність бізнесу, джерела доходів та видатки.
Бізнес план насамперед потрібен самому підприємцю, адже під час його складання ти починаєш бачити набагато більше деталей, розуміти речі, про які не здогадувався. Зрештою, після підготовки документу ти навіть можеш відмовитися від старту бізнесу або суттєво змінити його модель. Тож давай розберемося, як створити бізнес план.
Структура бізнес плану доволі проста і залишається незмінною роками. Навіть у 2024 році бізнес план для малого бізнесу концептуально виглядає так само, як і півсторіччя тому.
1. Документ починається з резюме – стислої витримки з усього документу, яка буквально за пару хвилин дає можливість потенційному інвестору чи кредитору отримати повне уявлення про твій майбутній бізнес, продукт, цільову аудиторію тощо. Попри те, що це перший параграф в документі, складається він в останню чергу, коли решта розділів вже готова і все ретельно прораховано.
Складаючи цей розділ не слід вдаватися до дрібних деталей. Не намагайся зробити його й занадто «художнім» – максимум концентрації на фактах і цифрах.
2. У другому розділі зосередься на описі продукту чи послуги. Що саме ти запропонуєш своїм споживачам, чому твій продукт купуватимуть, які в нього є конкурентні переваги. І головне – яке саме питання клієнта він буде вирішувати.
3. Далі проаналізуй ринок, ня якому працюватимеш. В залежності від особливостей обраного тобою сегменту тут можна користуватися як даними аналітичних звітів, так і власними спостереженнями. Скажімо, якщо ти хочеш відкрити дитячий магазин, що задовольнити потребу у підгузках, засобах гігієни та іграшках для дітлахів твого мікрорайону, буквально з блокнотом порахуй, скільки жінок с колясками проходять щодня повз приміщення, де ти плануєш відкриття. Попитай їх про їх потреби та звички.
4. Поміркуй над маркетинговими заходами. Під яким брендом працюватиме твій бізнес? Як саме ти плануєш залучати клієнтів? Не обов’язково витрачати гроші на масштабну рекламу на бігбордах. Можна обрати більш дешеві способи. Головне, щоб обрана стратегія приносила результат.
Дивись на це питання ширше: крім залучення клієнтів тобі треба думати й над їх утриманням, відтак тобі знадобиться програма лояльності. Зважай на регіональні особливості: Україна велика країна і те, що добре спрацює у Львові, Київ може не сприйняти.
5. Бізнес план малого підприємства неможливий без фінансової частини. Над нею тобі доведеться попрацювати найбільше. Спершу склади кошторис разових витрат на запуск бізнесу: ремонт та дозволи, закупівля обладнання та меблів – врахувати треба все до дрібниць.
Потім поміркуй над регулярними витратами – зарплата персоналу, орендні платежі, комунальні послуги, закупівля сировини та матеріалів. Врахуй амортизацію обладнання, можливі витрати на його ремонт. Не забудь про податки та відсотки, які треба сплачувати банку за кредит, якщо ти залучатимеш позикові кошти для реалізації проєкту. Складай кошторис максимально реалістично. Не слід брати за основу найдешевші із знайдених цифр. Але й занадто дорогі включати не треба.
Після витрат порахуй очікувану виручку, виходячи з проведеного раніше ринкового аналізу. Зважай на потенційну сезонність. Скажімо, продаж морозива взимку не приноситиме й половини літнього прибутку. Відтак тобі може знадобитися диверсифікація.
6. Подумай над ймовірними ризиками. Що саме може стати на заваді твоєму бізнесу. Це можуть бути спритні конкуренти, які відкриють аналогічний заклад поруч. Слід одразу подумати над потенційними діями, що мінімізують втрати від ймовірних неприємностей.
Як скласти бізнес план
Звісно, для створення бізнес плану можна звернутися й для професіоналів. У випадку малого бізнесу підготовка такого документу може коштувати лише пару сотень доларів. Але навіть якщо ти вирішив скористатися послугами третіх осіб, важливо брати безпосередню участь у його складанні. Адже саме ти маєш реалізовувати проєкт, відповідати за управління бізнесом.
Але й у самостійному складанні бізнес плану немає нічого складного. Головне підходити до цього процесу з максимальною увагою та відповідальністю. Адже помилки «на папері» в майбутньому призведуть до значних проблем при реалізації проєкту.
Бізнесмени-початківці часто занижують вартість реалізації проєкту, не враховуючи всіх витрат, оскільки не здатні їх повноцінно оцінити. Нерідко помилково завищують власні оцінки попиту, вважаючи свій продукт занадто популярним та потрібним.
Хоча навіть менш серйозні помилки, як от некоректна оцінка строку запуску проєкту або відсутність чітких «оцифрованих» цілей можуть наробити чимало шкоди.
Відтак ставитися до бізнес-плану як до прикрої формальності, що просто «з’їдає» дорогоцінний час, точно не варто. Адже тільки з його допомогою ти можеш гарантувати успіх своєму стартапу.