Українці добре знаються на каві, люблять її та випивають в середньому по дві чашки на день. До того ж за останні 10 років кавова культура в Україні вийшла на передові позиції в світі – іноземці, які куштували зварену у нас каву, часто зізнаються: навіть в традиційних кавових країнах не часто знайдеш настільки смачний та якісний напій.
Скільки коштує відкрити кав'ярню
Простими словами, каву п’ють всі і багато. Щодня мільйони українців починають день з горнятка кави, рушаючи на роботу. Це стало настільки звичною справою, що чимало людей починають мимоволі замислюватися, як відкрити власну кав’ярню. На перший погляд все виглядає дуже перспективно.
Ціна кілограма якісної зернової кави влітку 2024 року в середньому становила близько 500 грн. Зважаючи, що на чашку кави потрібно приблизно 8 грамів зерен, собівартість її становить лише 4 гривні. Тож, продаючи горнятко запашної кави за 40 грн, ти матимеш 900% рентабельності. Непогано, скажи?
Але така математика не має нічого спільного з реальністю. Відповідь на питання, як відкрити кав'ярню і не прогоріти, набагато складніша та потребує ретельного планування. Адже справжній бізнес вимагає купи додаткових витрат: оренда приміщення, де буде розташований заклад, зарплата персоналу, комунальні послуги, на кшталт електрики, водопостачання та водовідведення, видатки на маркетинг. І це все не кажучи про ремонт, придбання меблів та обладнання, для чого більшості треба буде залучати кредит та сплачувати відсотки. Далі «дрібнички» – дозвіл на торгівлю від муніципалітету, податки та оплата послуг бухгалтера на аутсорсі, видатки на навчання персоналу.
Загалом, якщо все підсумувати, навіть невеличка кав’ярня лише за стартовими витратами коштує від $20 000. Хоча й це дуже оптимістична оцінка.
Скільки потрібно коштів щоб відкрити кав'ярню
Не віриш? Це добре! Адже критичне мислення – вкрай корисна для підприємця риса. Але давай спробуємо підрахувати, як відкрити кав’ярню з нуля. Звісно, цю вправу навряд чи можна вважати повноцінним бізнес-планом, але вона щонайменше допоможе тобі почати складати справжній бізнес-план кав’ярні. Зважаючи на всі ризики реалізації проєкту у форматі МАФу, через тотальну боротьбу з такими конструкціями в українських містах, розглядатимемо формат невеличкої кав’ярні формату To go у стаціонарному приміщенні площею близько 15 квадратних метрів.
Отже, приміщення знайдено. Воно розташоване в зручному місці з великим потоком людей. Всередині є всі потрібні комунікації і навіть потенційно можна розмістити вивіску над входом – це дуже важлива опція, яка доступна далеко не всюди, оскільки місцева влада часто обмежує такі можливості в окремих районах. Менше з тим, приміщення є. І оренда його коштує близько 1000 грн на місяць за квадратний метр. Тобто близько $365.
Перед тим, як відкрити свою кав'ярню, потрібно зробити ремонт. Вартість якісних робіт з матеріалами - $500 за «квадрат». Додай сюди дизайн-проєкт і матимеш близько $8000 витрат.
На меблі піде ще до $2000. Обладнання, що потрібно для відкриття кав'ярні, навіть якщо шукатимеш б/у «потягне» ще на $5000. Обов’язково додай витрати на маркетинг. Тобі потрібен бодай простенький, але бренд, адже твою кав’ярню мають впізнавати люди, що проходять повз. Відтак тобі потрібна вивіска, брендовані паперові стаканчики, форма для бариста тощо – в залежності від фантазії та гаманця цей проєкт коштуватиме тобі від $1000.
Отже, як бачиш, з врахуванням додаткових дрібниць, які ми тут не зазначали, на кшталт закупівлі сировини та іншої продукції, бухгалтерських та витрат на оформлення дозвільних документів, якщо такі вимагає місцева влада, загальна сума для початку бізнесу навіть у дуже спрощеному форматі To go виходить аж ніяк не менше $20 000. Очевидно, що далеко не у всіх українців є такі заощадження. Тож тобі у нагоді стане кредит для ФОП – саме в цьому форматі краще за все реєструвати бізнес у податковій.
Відтак твій бізнес план має включати також витрати на обслуговування банківської позики. Не забудь додати до статей видатків зарплату персоналу. Тобі потрібно буде найняти щонайменше двох бариста, адже працювати по 12 годин 7 днів на тиждень не погодиться ніхто. А це ще близько 50 000 грн щомісячних витрат, не враховуючи податків. Щодо тебе, то краще візьмись за управління: дивись, як працюють найняті люди, за потреби відправляй їх на навчання, рахуй, забезпечуй заклад сировиною і пробуй масштабуватися. Стояти за еспресо-машиною самому не слід.
Може так статися, що прочитавши цей матеріал в тебе зникне будь-яке бажання братися за власну справу. Але не поспішай з висновками. Кав’ярня справді може приносити до кількох сотень тисяч гривень прибутку на місяць. Проте щоб не потрапити у пастку власних ілюзій, почни з ретельного розрахунку усіх ймовірних витрат та потенційного заробітку. Зважай, що тотальна економія не завжди буде слушною стратегією. Слабенький маркетинг, дешева кава та занадто старе обладнання, що й виглядає не дуже, й ламається постійно, персонал, який не вміє працювати з людьми, зрештою можуть залишити тебе без клієнтів. Тож все як слід обміркуй та вперед за справу. А якщо тобі знадобиться кредит, звертайся до Unex Bank.