Як відкрити квітковий магазин
Квітковий бізнес – один з найпопулярніших стартап-напрямів для підприємців початківців. Сперечатися за симпатії молодих українських бізнесменів можуть хіба що кав’ярні. А зважаючи на той факт, що інвестиції для відкриття квіткового магазину набагато менші, ніж вкладення у кафе чи перукарню, можна навіть сказати, що саме квітковий бізнес є пріоритетним.
Та слід визнати – така думка не надто релевантна. Значна маржинальність квіткового бізнесу, що так приваблює підприємців-початківців, буквально знищується примхливістю продукту, який пропонується споживачу. Свіжі зрізані квіти, що є основним товаром квіткового магазину, швидко псуються, вимагають спеціальних умов, які, до того ж, вкрай складно і дорого забезпечити у 2024 році через постійні відключення електроенергії. Але давай про все з самого початку.
Документи для відкриття квіткового магазину
Щоб відкрити квітковий магазин, тобі не потрібні жодні спеціальні документи, дозволи чи ліцензії. Ніяких вимог до квіткового магазину регуляторні служби не пред’являють. Відтак, щоб почати бізнес, тобі достатньо відкрити ФОП. Підійде ФОП другої групи на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок).
Оформити останній можна, наприклад, у Дія. Це надзвичайно проста процедура, що не потребує спеціальних знань. Фактично, для відкриття ФОП тобі достатньо мати смартфон.
Квітковий бізнес: з чого почати
Та перш ніж приступати до оформлення ФОП, подбай про бізнес-план. Почати варто з пошуку локації – це пріоритетне питання, без відповіді на яке не варто навіть починати. В багатьох статтях-інструкціях, як відкрити квітковий магазин, ти зустрінеш просту рекомендацію: магазин має бути розташований у прохідному місці. Тобто там, де регулярно проходить багато людей. Здається, тут не треба додаткових пояснень, проте нюансів дуже багато.
Насамперед, навіть супер-прохідне місце може стати помилкою. Адже квітковий магазин, відкритий в старому районі міста не забезпечить достатньо попиту. Орієнтуватися треба на місцину з великою концентрацією молодих сімей.
«Ще однією моєю помилкою при відкритті магазину стала сонячна сторона, на якій він розташований. Влітку 2024 року це стало справжньою катастрофою, адже суттєво збільшило витрати на електроенергію. А в періоди відключень потребувало чималої кількості палива», - зізнався молодий підприємець, що вирішив спробувати квітковий бізнес.
Справа в тому, що для успішного бізнесу вкрай важливо забезпечити правильні умови для квітів. За температури 2-5 градусів за шкалою Цельсія зрізані квіти можуть зберігатися до двох тижнів. Але як тільки температура зростає, строк їхнього життя стрімко знижується.
До речі, холодильне обладнання для квіткового магазину є однією з найбільших статей інвестицій для початку бізнесу. Якщо йдеться про невеличкі площі, наприклад у МАФі, зазвичай заради економії підприємці просто відгороджують частину приміщення, в якій влаштовують охолодження за допомогою звичайного кондиціонера. Але важливо забезпечити його безперебійну роботу у теплу пору року. Навіть під час блекаутів.
Серед обладнання, що потрібно для відкриття квіткового магазину, також варто зазначити стіл флориста – тут важливо обирати меблі, стійкі до води, адже на ньому доведеться працювати з великою кількістю вологи. А також інші меблі. Очевидно, що декорувати квітами інтер’єри – головний спосіб залучення клієнтів. Але подряпані неохайні меблі у магазині не дадуть змоги продавати дорогий товар. Відтак боротися з численними конкурентами доведеться за допомогою ціни. Проте знижена націнка – не надто слушна стратегія, адже щоб окупити всі витрати, включно з неминучим «пересортом» зіпсованих квітів, потрібен достатній запас міцності.
Зазвичай, нормальної націнкою у квітковому бізнесі вважається 80-100%.
Цього достатньо, щоб окупити всі витрати, в тому числі персонал, та заробляти щомісяця до 40-60 тисяч гривень. Щодо працівників – економити не варто. Квітковий бізнес дуже тісно пов’язаний з емоціями. Відтак вкрай важливо надати покупцю індивідуальний рівень сервісу. А це не так вже просто, адже за квітами приходять зовсім різні люди. Одні шукають лише кращу ціну, інші хочуть отримати консультацію і навіть психологічну підтримку (перше побачення - хвилююча мить), комусь важливо не витрачати час на формування букету та швидко придбати готовий, а тут вже потрібні унікальні навички флориста. І в усіх випадках тобі потрібен уважний та ввічливий працівник або працівниця.
Як знайти постачальників квітів
Зрештою, тобі слід продумати асортимент. Тут давати якісь поради важко – з часом ти і сам зрозумієш, чого саме прагнуть твої постійні клієнти та місцеві мешканці. Вважається, що постійним попитом користуються півонії, звісно, не обійтися без троянд. Навесні попитом користуються традиційні весняні квіти – тюльпани, нарциси тощо. Хоча подекуди попит на них є навіть у низький сезон. І цим треба користуватися, адже на несезонних квітах можна заробити більше.
Щодо постачальників, то у великих українських містах з ними немає жодних проблем. Деякі компанії, як, наприклад, Асканія Флора, й самі вирощують квіти в Україні. Є чимало імпортерів, які возять квіти з Голландії та інших країн. Всі вони мають власні служби доставки та привезуть потрібну партію квітів прямо до твого магазину.
Наостанок поговоримо про ще один дуже перспективний напрям – доставка квітів. Проте не слід думати, що це простіше, ніж відкрити квітковий магазин «на вулиці». Дійсно, так ти зможеш сильно зекономити на оренді приміщення, що у столиці влітку 2024 року сягала 10 000 - 30 000 гривень за невевличкий МАФ. Бо тобі не треба шукати прохідне місце, боротися з палючим сонцем, витрачати кошти на вивіску.
Але конкуренція в онлайн-сегменті квіткового ринку ще більш сувора. Відтак виходити на ринок без спеціальних знань діджитал-маркетингу не варто. До того ж інвестиції у цифровий бренд, налагодження логістики можуть бути набагато більшими, ніж відкриття офлайн магазину. Це не означає, що цей напрям не слід розглядати, але зважай на власні сили та експертизу, перш ніж ухвалювати остаточне рішення.
Як варіант, можеш розглянути можливість відкриття комбінованого бізнесу: якщо дозволяє площа, відкрити кав’ярню та квітковий магазинчик в одному приміщенні. Так ти зможеш забезпечити постійний клієнтський потік для обох напрямів.