Відділення та банкомати

Краса вимагає пожертв. Інвестиції у зовнішній вигляд роблять людей добрішими

23 січня

Багатьом сучасникам, особливо чоловічої статі, іноді здається, що світ з’їхав з глузду. Щодня з екранів смартфонів на нас ллються сотні фото щасливих людей. Хтось ділиться новою зачіскою, хтось щойно вийшов з салону краси, декому взагалі вдалося знайти час та кошти на професійну фотосесію в студії.

Курорти, ресторани, аеропорти та круїзні лайнери, фітнес центри і спа салони – всі вони наче створені для квітучої краси усміхнених та доглянутих облич. Хтось ставиться до цього beauty-тренду спокійно, когось він відверто дратує, хтось прагне до нього доєднатися. А психологи взагалі б’ють тривогу, попереджаючи про пандемію депресії, яку провокує несвідома гонитва за такими патернами щасливого життя.

Та чи насправді у цьому змаганні краси є лише самі проблеми? Чи може є у глобальному beauty-тренді щось корисне?


Краса робить нас більш щедрими

Відповідь на це питання спробували знайти науковці Тель-Авівського університету, які восени минулого року в журналі «Досліджень маркетингу» опублікували роботу під красномовною назвою «Поліпшення зовнішнього вигляду підвищує просоціальну поведінку».

Цікавість до цього питання в авторів роботи виникла невипадково. Раніше проведені поведінкові дослідження показували, що охайні та привабливі збирачі благодійної допомоги збирають більше донатів, ніж їх непривабливі колеги. Висновок, констатуємо, не надто революційний.

А що як і привабливість самих благодійників має вплив на ефективність зборів, задумалися науковці.

Суть гіпотези, яку вони зрештою перевіряли в кількох експериментах, полягає в тому, що люди, які дбають про свій зовнішній вигляд, змінюватимуть соціальну поведінку. Скажімо, якщо дівчина щойно вийшла з салону краси з новою зачіскою, вона несвідомо звертатиме увагу на погляди перехожих. Ймовірно, припустили автори роботи, вона відчуватиме захоплення своїм виглядом в їхніх очах, а відтак, намагатиметься бути кращою не тільки зовнішньо, а й поведінково.

Щоб перевірити цю гіпотезу, науковці провели два експерименти. У першому вони зібрали дві соціально та демографічно ідентичні групи по 50 учасників кожна. Експериментальній групі запропонували зробити селфі, а потім за допомогою фільтрів покращити фото. Контрольна група виконувала ідентичну вправу з фото, але замість селфі їм довелося фотографувати та покращувати наданий лаборантами предмет.

Після цього кожному учаснику вручили конверт з винагородою за участь в експерименті та попросили задонатити частину коштів на благодійність. Учасник, що увійшли до експериментальної групи жертвували в середньому вдвічі більше грошей.


Краса працює навіть онлайн

Другий експеримент науковці провели онлайн у соцмережі Facebook. Учасники, клікаючи на запрошення пройти анкетування «Пізнай себе» випадковим чином спрямовувалися на два типи анкет. Контрольна група «тестувалася» на фото архітектурних стилів, тоді як експериментальна відповідала на питання про моду. Причому вони були сформульовані таким чином, щоб учасники могли уявити себе у вишуканому вбранні від кутюр, подумки потрапити на світський захід тощо.

Після проходження анкети учасникам демонстрували спливаюче вікно, в якому просили натиснути на кнопку та залишити пожертву на благодійний проєкт, жодним чином не пов’язаний із темою тесту.

В експериментальній групі 7% учасників перейшли за посиланням. Тоді як у контрольній групі донаторів виявилося лише 2%.

Автори дослідження запевняють: експерименти наочно доводять, що у орієнтованій на свій зовнішній вигляд поведінці насправді є чимало позитивного. Тож масована критика глобального beauty-тренду занадто однобока. Навряд чи, з огляду на усі інші побічні ефекти, йтого варто стимулювати. Але й на тотальне таврування вона не заслуговує.

Крім того, є у з’ясованих закономірностях й цілком прикладні способи застосування. Наприклад, пишуть автори, має сенс домовлятися про збір коштів з салонами краси, перукарнями, фітнес-центрами тощо. Тобто наближати їх до локацій, де люди дбають про свою красу.

Чи погоджуватися з міркуваннями науковців - справа суто індивідуальна. Ти можеш зробити й власні висновки, озираючись навколо та перевіряючи згадані закономірності на практиці.

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?