Передумови запровадження військового збору
Ідея військового збору, що доволі очевидно з його назви, з’явилася не просто так. А у якості відповіді на збройну агресію росії ще 2014 року. Щоб підтримати обороноздатність країни, парламент у липні того року ухвалив рішення запровадити додатковий податок на доходи фізичних осіб, який отримав чітке цільове спрямування.
Тодішній документ встановлював збір як тимчасовий захід. Але, як часто буває з усім «тимчасовим», сплата військового збору не тільки залишається актуальною 10 років потому. Зона застосування та ставка збору лише збільшилися для майже всіх платників, включно з ФОП. Пільги передбачені тільки для військових та працівників низки силових структур, для яких ставка збору залишиться на рівні 1,5%.
Хоча і цього разу внесені зміни мають діяти тимчасово. Наприклад, військовий збір 2024 для ФОП було збільшено ретроспективно: коли б президент не підписав законопроєкт, підприємці сплачуватимуть військовий збір з 1 жовтня 2024 року і до 31 грудня року, в якому буде припинено дію режиму воєнного стану.
Ці малоприємні ініціативи є вимушеним заходом. Згідно очікувань, в найближчі роки фінансова підтримка України з боку західних партнерів буде знижуватися, відтак країні потрібно шукати додаткові джерела доходів, більше частина яких витрачається саме на оборону країни від агресора.
Як змінюється оподаткування для ФОПів
Згідно тексту прийнятого парламентом закону, вже з 1 жовтня 2024 року ФОПи всіх груп сплачуватимуть військовий збір. Але по-різному.
- Скажімо, військовий збір фоп 2 група 2024, яка є однією з найбільш популярних серед підприємців, із зазначеної дати сплачуватиме як 10% від встановленої мінімальної зарплати. Проте слід зауважити – підрахунок ведеться від мінімалки, що встановлена на 1 січня поточного року. Тобто до кінця 2024 року воєнний збір для ФОП другої, а також першої та четвертої груп, для яких діють аналогічні правила, становитиме 710 грн. Попри те, що від квітня мінімалку збільшили до 8000 грн.
- ФОП третьої групи сплачуватиме воєнний збір для ФОП за ставкою 1%, яка нараховуватиметься на всі доходи підприємця.
Переваги та недоліки підвищення податків для ФОПів
Очевидно, що будь-яке підвищення податків сприймається економічними агентами негативно. Та й для економіки збільшення податкового навантаження є малокорисним, оскільки стимулює бізнес шукати способи оптимізувати податки чи взагалі їх уникнути. Звісно, такий підхід є незаконним, але тіньова економіка, скільки її не заперечуй, існує.
З іншого боку, слід визнати, що в поточній ситуації, коли Україна фактично виборює право на своє існування, опцій в держави не так вже багато. Ба більше, вже зараз чутно розмови про подальші кроки в бік підвищення податків. Зокрема – податку на додану вартість, який сплачують усі без винятку споживачі всередині країни.
Відзначу, що, скажімо податки для ФОП 2 групи 2024 зростуть не радикально. Так, додаткові 710 грн податку для когось будуть цілком чутливою прибавкою. Особливо, якщо бізнес зазнав значних втрат і йдеться про виживання. Але, на жаль, альтернативи зростанню податків у поточних умовах просто немає.
Реакція бізнес-спільноти
Бізнес-спільнота відреагувала на підвищення податків негативно. Проте не тому, що не розуміє потребу у додаткових джерелах фінансування бюджету. Справа в тому, що вибіркове підвищення податків призводить до викривлення конкуренції: додаткові переваги отримує бізнес, який уникає сплати податків. Натомість сумлінні платники змушені платити ще більше.
Крім того, загальним місцем для податкових агентів щодо критики ініціатив з підвищення податків стали корупційні прояви, які під час війни викликають особливе обурення як серед підприємців, так і серед пересічних громадян. Й окремі експерти, і власники компаній, і різноманітні бізнес-асоціації висловлювали думку, що державі насамперед слід зосередитися на пошуку додаткових джерел фінансування бюджету в тіньовій економіці. Наприклад, 2023 року частка «тіні» у торгівлі тютюновими виробами та алкоголем, за даними Інституту соціально-економічної трансформації, становила відповідно 19% та 38%.
Прогнози та наслідки для економіки
За оцінками, підвищення податків дозволить бюджету вже 2024 року отримати додаткові 58 млрд грн. А наступного року надходження від запровадженого підвищення становлять 137 млрд грн.
Чи вдасться досягнути таких цифр на практиці – питання дискусійне. Оптимісти запевняють, що результати можуть бути ще кращими. Наголошують не невідворотності таких заходів та нагадують про пенсіонерів, 43% з яких отримують пенсії менше $100 на місяць. Тож підвищення ПДВ для них буде набагато чутливішим, ніж вибіркове підвищення військового збору, акцизів тощо.
Критики ж пригадують простий економічний закон, згідно якого підвищення податків призводить насамперед до поглиблення тінізації економіки та, навпаки, зменшення надходжень до бюджету. Адже чим більше бізнесу працює поза межами легального поля, тим менше податків може зібрати держава. Яка з цих точок зору зрештою виявиться більш релевантною – покаже лише час.