Що таке фінансовий номер
Поняття фінансовий номер увірвалося до нашого життя лише кілька років тому – коли в Україні та світі почали динамічно розвиватися дистанційні банківські послуги, а смартфон втратив статус пристрою для комунікацій та став потужним інструментом для отримання численних сервісів, зокрема й фінансових.
Фінансовий номер – це номер телефону, до якого прив’язані твої картки та рахунки в банку. Насправді, ця прив’язка є доволі віртуальною. Фактичного зв’язку між телефоном та рахунком, звісно, немає. Проте у своїй базі даних банк точно знає, що конкретному рахунку та картці відповідає певний клієнт з чітко визначеним номером телефону.
Саме на нього надходитимуть СМС з одноразовими паролями. Повідомлення банку про зміни в тарифах та попередження про технічні роботи тощо. Саме з нього краще телефонувати до служби підтримки, коли виникають запитання щодо банківських послуг. І дуже часто, саме цей номер є ідентифікатором клієнта (логіном) при вході у банківський застосунок.
Як змінити фінансовий номер
Зважаючи на важливість та чутливість цього питання, зміна фінансового номеру телефону – процес не надто простий. Банк намагається мінімізувати ризики шахрайських дій відносно своїх клієнтів, тому, щоб поміняти фінансовий номер телефону, щонайменше треба звернутися до служби підтримки телефоном та пройти повну повторну ідентифікацію, наприклад, за допомогою застосунку Дія.
Також – і це ще більш надійний варіант – можна змінити номер, звернувшись до відділення банку. При собі обов’язково треба мати паспорт, за допомогою якого співробітник фінустанови зможе підтвердити твою особистість. Він змінить номер та розповість, як активізувати фінансовий телефон.
Як захистити свій фінансовий номер
Шахрайські схеми, побудовані на так званому «угоні» фінансового номеру досі є дуже розповсюдженими. За даними НБУ, такі схеми 2023 року входили до ТОП-3 схем карткового шахрайства. Тому дбати про захист фінансового номеру слід завжди.
У більшості випадків зловмисники користуються слабкими місцями процедур відновлення втраченої або зламаної SIM-карти. В тому числі дистанційними. Оператор зв’язку зазвичай, перевіряючи, чи справді людина, що звернулася по відновлення SIM-карти, має на це право, просить назвати кілька фактів: номери, на які частіше за інші телефонує абонент, останні набрані номери, суми та дату поповнення мобільного рахунку, залишок на рахунку.
Тож якщо ти почав отримувати забагато дзвінків, скажімо, від «піцерії», прохання перетелефонувати, або тобі на рахунок «прилетіли» 10 гривень поповнення – виконай кілька дій, що не дозволять зловмисникам скористатися створеними ними самими даними. Зателефонуй кільком друзям, поповни рахунок на іншу суму самостійно тощо.
Якщо на номер надійшло СМС-повідомлення з попередженням: SIM-картка буде замінена – перезавантаж телефон.
Не зайвим буде встановити й заборону на дистанційний перевипуск SIM-карти. Всі оператори мають таку послугу. А також пройти ідентифікацію в оператора, якщо ти користуєшся передплаченим тарифним планом. В такому випадку при зміні SIM-карти оператор вимагатиме підтвердити особистість людини, що звернулася по послугу.
Надійним захистом можна вважати і використання у якості фінансового окремого номеру телефону з мінімальним тарифом. Але ця методика працюватиме як слід лише у випадку, якщо ти не використовуватимеш цей номер для інших потреб, не публікуватимеш у якості контактного на дошках оголошень тощо. Тобто триматимеш його подалі від сторонніх очей.