Всім відомо, що без валютних платежів неможливо вести міжнародний бізнес. Бо це і оплата імпорту, і отримання виручки за експортом, і внутрішньогрупові перекази, і репатріація дивідендів, і погашення зовнішніх боргів. Минулого тижня Національний банк України запровадив пакет пом’якшень, який дає бізнесу більше шляхів роботи з валютою, але одночасно підсилює механізми контролю, щоб запобігати «непродуктивному» відтоку капіталу. Тож хто тепер може платити у валюті і кому?
Сам регулятор називає свій підхід «стимулюючою валютною лібералізацією»: багато обмежень пом’якшили, щоб підтримати економіку й залучити капітал, водночас посилили правила, які стосуються перевірки джерел і економічного підґрунтя операцій. Самі ж підстави для валютних переказів не змінилися, але застосовувати їх стало простіше. Наприклад, ці операції можливі за наявності документів, які підтверджують економічну суть платежу — контракт, рахунок, митні та логістичні документи, рішення щодо інвестицій та інше. Про те, як працювати із валютою, щоб дотримуватися всіх правил, і нічого не порушувати, я нагадаю у цій статті.

Що змінилося
Cеред основних змін варто виділити зняття технічної перешкоди при конвертації боргу в капітал: тепер допускається дострокове погашення зовнішніх кредитів шляхом зарахування зустрічних вимог з метою конвертації боргу в статутний капітал. Раніше операції в системі реєстрації кредитних договорів з нерезидентами блокувалися. Така зміна дає компаніям реальний інструмент для гнучкої фінансової політики — швидше реструктуризувати борги, зберегти ліквідність і підвищити привабливість для інвесторів.
Ще одна з ключових новацій — механізм «інвестиційного ліміту». Яка його суть: компанія в межах підтверджених іноземних інвестицій у статутний капітал може здійснювати певні валютні операції понад стандартні обмеження.
Щоб банк визнав право на використання цього ліміту, треба надати підтвердження внесків, такі як банківські виписки про зарахування валюти, документи про державну реєстрацію змін у статутному капіталі, рішення власників. Ліміт прив’язаний до конкретної юридичної особи, а не до групи компаній.
І що ще важливо: під поняттям «інвестиційний ліміт» розуміється сума іноземної валюти, що була перерахована інвестором у статутний капітал з 12 травня 2025 року.
Такий ліміт дає додаткову валютну «подушку» для операцій, робить платіжні процеси більш прогнозованими та може пришвидшити реалізацію інвестиційних планів.
Також запроваджено соціально-орієнтований стимул: юридичні особи-резиденти, які добровільно перерахували власні кошти на спеціальний рахунок НБУ для потреб Збройних Сил починаючи з 7 серпня 2025 року, отримали право здійснювати певні транскордонні платежі в межах суми пожертви. Зокрема такі кошти можна використати для репатріації дивідендів інвесторам, оплати імпорту товарів, ввезених до 23 лютого 2021 року, погашення зовнішніх позик, залучених до 20 червня 2023 року, фінансування закордонних представництв.
НБУ дозволив ширше репатріювати доходи, зокрема в частині періоду, за який можна виплачувати дивіденди, але базовий місячний ліміт залишився орієнтовно на рівні, який раніше фігурував у роз’ясненнях та складає в еквіваленті близько €1 млн для окремих процедур. Якщо компанія має інвестиційний ліміт, це дає можливість здійснювати додаткові виплати в межах підтвердженої інвестиції — за умови дотримання всіх супровідних вимог.
Резиденти можуть повноцінно обслуговувати кредити, видані до 20 червня 2023 року іноземними банками за участі міжнародних фінансових організацій. Умовою є наявність у іноземного банку рейтингу не нижче «A» (S&P/Fitch) або «A2» (Moody’s). Також дозволено здійснювати платежі на користь іноземних гарантів, поручителів і страховиків, що забезпечують ці кредити. Додатково дозволено дострокове погашення кредитів, забезпечених гарантіями/поручительством іноземних держав, державних банків чи експортно-кредитних агентств.
Регулятор передбачив спрощені процедури для повернення помилкових платежів, з чіткими строками для звернення та обробки. Також надано право морським агентам повертати невикористані залишки іноземним судновласникам або довірителям у межах договору агентування. Це важливо, адже міжнародні контрагенти не так сумніватимуться надсилати кошти, якщо механізм виправлення помилки працює оперативно.
Одне з останніх пом`якшень валютних обмежень — можливість міжнародним транспортним перевізникам виконувати з 18 вересня 2025 року транскордонні перекази з метою сплати митних платежів, за умови, що кінцевими одержувачами коштів будуть митні чи податкові органи США.
Ці зміни зроблять процес розмитнення та доставки товарів більш передбачуваними — і бізнес перестане чекати на додаткові погодження і зможе швидше виводити запаси товарів у продаж. Також таке пом`якшення позитивно вплине на обіг коштів, адже очікувано менша кількість затримок із розмитненням сприятиме кращому грошовому потому для компаній. Стосовно банків, то вони матимуть чіткіший алгоритм, як розподіляти ліміти між бізнес- та персональними операціями.
Коли банк може відмовити
Один із головних критеріїв при прийнятті рішення про проведення платежу — вимоги регулятора від банків посилити процес KYC і моніторинг транзакцій. Тому банк може відмовити клієнту, якщо немає повного пакету підтверджувальних документів або ж операція не має економічного підґрунтя, а контракт виглядає формальним. Банк не погодить потенційному клієнту проведення валютного платежу, коли запідозрить його у відмиванні коштів або у фінансуванні тероризму або ж коли контрагент підпадає під санкції, а операція порушує правила щодо непродуктивного відтоку капіталу.
Як організувати платіж, щоб він пройшов швидко
Тут порада у мене лише одна і проста: тримайте у порядку усі документи — контракт, інвойс, митні та транспортні документи, акти, KYC-пакет і пояснювальні записки для нетипових операцій, такі як джерело коштів чи економічна мета. Слідкуйте за повідомленнями НБУ про зміни, адже вони можуть бути поетапними. Або працюйте із менеджерами банків, які дійсно мають експертизу у валютних платежах і зможуть надати фахову консультацію швидко і вчасно.
Хоч регуляторні пом’якшення дають бізнесу більше можливостей, але вони не скасовують документаційну дисципліну. Якщо пакет документів підготовлений, економічна суть операції очевидна і є підтвердження інвестицій, то ймовірність швидкого позитивного рішення банку значно зростає. А найнадійніший спосіб провести платіж швидко, законно та без ризику — проконсультуватися з банком перед операцією.