Щоб ти обрав, завершуючи навчання у виші: стабільну роботу у великій компанії з зарплатою вище середнього, чи туманні перспективи у молодому стартапі, який не може тобі запропонувати дохід співставного рівня?
Відповідь на це питання багатьом може здатися очевидною, особливо якщо зважати на той факт, що справжніх талантів серед студентів останнього курсу, за які готові боротися великі корпорації, не так вже й багато.
Відтак більшість людей вважає, що питання є безглуздим: очевидно, що достойна робота з чітко прогнозованими кар’єрними перспективами, світлим кабінетом на 25-му поверсі престижного бізнес-центру та нескінченно безкоштовною кавою – вибір номер один. Але якщо це так, то яким чином молоді стартапи постійно обходять великі корпорації з невичерпними ресурсами і запускають неймовірні інновації чи не «на колінках»?
Цим питанням зацікавилися й американські та німецькі науковці, які у вересні минулого року в журналі Management Science опублікували результати власного дослідження на цю тему.
Гроші не завжди мають вирішальне значення
Щоб знайти відповідь, вони провели масштабне опитування понад 2300 аспірантів в області природничих та інженерних наук. Їх запитували про їхню першу роботу, уподобання тощо.
Згідно даних, отриманих в раніше проведених дослідженнях, в середньому стартапи пропонують на 17% менші зарплати кандидатам, ніж великі компанії. Проте для частини спеціалістів це не має вирішального значення. Вони готові жертвувати доходом заради незалежності, свободи та можливості працювати над справді інноваційними технологіями.
Тобто фактично йдеться про вибір між грошима та культурою стартапів. Причому в самому прямому та чистому вигляді: майбутні перспективи стати багатим, вчасно «застрибнувши» до перспективного «стартап-вагону», також не мали значення. Ба більше, опитані чітко усвідомлювали, що несуть значні ризики в частині майбутні фінансових перспектив, ухвалюючи рішення доєднатися до стартапу.
Звісно, ця концепція не є абсолютною. Науковці констатували, що готовність до ризику у стартапі є особливістю лише частини аспірантів. Інша частина у повній відповідності до класичних уявлень навпаки надавала перевагу стабільності великої корпорації, хоча розуміла, що досягти видатних результатів, ставши одним з тисяч інших спеціалістів, скоріше за все не вийде.
Всі ці висновки на перший погляд здаються доволі очевидними: добре відомо, що існує чимало людей, для яких грошова винагорода не є ключовим мотивом. Принаймні після досягнення певного рівня добробуту.
Проте ця робота науковців відкриває вельми цікаві горизонти для молодих компаній та перспективних ідей. Зовсім не обов’язково витрачати вкрай дефіцитні на початковому етапі грошові ресурси, намагаючись залучити до компанії талановитих спеціалістів.
Скромніша зарплата цілком може бути компенсована пропозицією взяти участь у важливому та справді цікавому проєкті. Та такою простою можливістю ходити на роботу в кедах та майці замість костюму. Якщо ваш стартап має такі чесноти, описуючи вакансії, слід акцентувати увагу саме на них.
Але не слід використовувати висновки науковців задля економії зарплатного фонду компанії. Якщо заявлені амбіції та перспективи зрештою не відповідатимуть фактам, така стратегія не принесе жодних позитивних результатів.