Передсвятковий сезон — це завжди очікування приємних знижок, піднесеного настрою і вибору подарунків для близьких. Усе довкола мерехтить акціями, пропозиціями «тільки сьогодні» і «-70%», і саме в цей момент ми найчастіше втрачаємо пильність і забуваємо про обережність. Адже хочеться купити подарунки усім, кого любиш. Але у час, коли ми поспішаємо скористатися вигідними пропозиціями, активізуються шахраї. Тому важливо не лише полювати на знижки, а й пам’ятати про базові правила фінансової безпеки. Тому саме у цей грудневий передсвятковий час я хочу поділитися з вами парою простих звичок, які часто рятують мене від великих втрат.
Коли знижка — занадто велика, щоб бути правдою
Я дуже раджу остерігатися оголошень у соцмережах і месенджерах з обіцянками «ексклюзивної пропозиції» або приватними пропозиціями купити товар за безпрецедентною ціною — часто це фейки, де вам пропонують перерахувати гроші на карту приватної особи. Ця «схема шахрайства» досить типова і виглядає просто: привабливе оголошення, швидкий контакт продавця, прохання оплатити і зникнення продавця одразу після переказу коштів. Якщо ж навіть трапляється так, що товар доставляють — він виявляється або підробкою, або має таку низьку якість, що дарувати його соромно, а собі залишати теж не хочеться. Тому перевірка продавця завжди повинна бути першим кроком, особливо, якщо є намір купувати у новому магазині або на сторінці без відгуків. Проте дуже варто звертати увагу на відгуки, особливо у соцмережах — зачасту серед підроблених продавцем відгуків можуть бути і реальні, від покупців, які постраждали від обману.
Як платити безпечно
Що стосується способів оплати, завжди безпечніше платити карткою через захищені платіжні шлюзи маркетплейсів чи сайтів, ніж переказувати гроші напряму на картку приватної особи. Віртуальні або одноразові картки — з лімітом на одну транзакцію або з терміном дії кілька днів — ідеально підходять для покупок на нових або маловідомих сайтах: навіть якщо дані вкрадуть, ризик незначний.
Налаштовані ліміти на витрати та миттєві Push- або SMS-сповіщення про операції в мобільному застосунку дають змогу швидко помітити незвичайні списання. Двофакторна автентифікація і 3D Secure працюють як додатковий замок: під час транзакції банк запитує додаткове підтвердження — код у SMS або через додаток — і без цього підтвердження платіж не пройде. Раджу за допомогою мобільного застосунку увімкнути всі доступні рівні захисту у налаштуваннях своєї картки.
Перевірка сайту і зв’язку
У деяких ситуаціях підозрілі сигнали видають шахраїв ще до того, як справа доходить до списання коштів. Дуже часто все починається із фішингового листа або SMS-повідомлення із закликом «підтвердити платіж», «оновити дані картки» або «отримати виграш». У таких повідомленнях зазвичай є посилання, яке веде на підроблений сайт. Наприклад, «Ваш платіж не пройшов, перейдіть за посиланням для підтвердження» або «Вітаємо! Ви виграли — введіть деталі картки для отримання подарунка». Якщо уважно придивитися до таких повідомлень, то можна побачити дрібні, але помітні ознаки підробки: граматичні помилки чи дивну адресу відправника. Підозрілим може здатися сайт без контактів чи політики повернення та із занадто низькими цінами.
Перед тим, як натиснути «купити», варто уважно дивитись на URL-адресу сайту — вона має починатися з https://, а не просто http://. Прочитайте відгуки про продавця. Якщо немає чіткої політики повернення або контактів для звʼязку — краще пошукати аналогічний товар на іншому сайті. Купуйте через захищений Wi-Fi або через мобільний інтернет, уникайте загальнодоступних точок доступу і ніколи не зберігайте дані картки на маловідомих сайтах, адже така зручність не варта ризику. Якщо є сумніви, варто створити віртуальну картку з обмеженим лімітом або скористатися опцією оплати при отриманні, якщо вона доступна.
Якщо щось пішло не так
Навіть якщо попри уважність і обережність відбулося підозріле списання кошів з картки, дійте негайно: заблокуйте картку через мобільний застосунок або зателефонуйте на гарячу лінію банку, щоб зупинити подальші операції. Повідомте в банк дату операції, суму, останні чотири цифри картки і, за можливості, ідентифікатор транзакції — ці дані пришвидшать реагування. Збережіть усі докази: скриншоти повідомлень, підтвердження платежу, переписку з продавцем та інші файли, що підтверджують шахрайство. Вони знадобляться для оформлення заяви до поліції або звернення до служби підтримки маркетплейсу.
Азбука фінансової безпеки для близьких
Шахрайства так часто трапляються у житті, особливо із тими, хто дуже довірливий. Найчастіше це діти або наші батьки. Тому варто розмовляти про фінансову безпеку з дітьми та своїми літніми родичами. Пояснювати їм на прикладах, чому не можна переходити за підозрілими посиланнями та давати будь-кому реквізити своєї картки. Варто розказувати їм про те, що безпечно купувати лише на відомих сайтах, а також показати, як виглядають справжні SMS від банку — це допоможе вчасно розпізнати підробку. Якщо ж однією карткою користується вся сім`я, варто домовитися із рідними про правила «передплати» покупок: наприклад, перед великим придбанням погоджувати суму із іншими членами родини.
Коли я планую великі святкові закупівлі, мені подобається мати під рукою картку із кешбеком (функцією повернення банком частини витрачених коштів назад, на знак лояльності до клієнта), а ще із кредитним лімітом (на випадок, якщо мені не вистачить власних грошей). Саме тому я раджу знайомим картку SMART, бо саме на цій картці є і кредитний ліміт із пільговим періодом 62 дні, і 1,5% кешбеку гарантовано нараховується на всі покупки, без жодного вибору категорій. А ще для повного спокою, щоб гроші були під супер-надійним захистом, можна підключити до картки «Захист від шахраїв».
Свята — це про радощі, а не про зайві хвилювання. Тож ловіть вигідні пропозиції, але робіть це з розумом. Звертайте увагу на насторожливі дрібнички та захищайте свої кошти, щоб зберегти собі святковий настрій.