Відділення та банкомати

Все по 40 грн: як економіка передплати змінює світ

02 листопада

Світова економіка стрімко змінюється й один з ключових трендів, що є ознакою минулого десятиріччя – передплата. Якщо ти не міленіал, можливо ти не в курсі про його існування. В іншому випадку уникнути передплати, скоріш за все, тобі не вдалося.

Світовий лідер економіки передплати – Сполучені Штати. 53% усіх цифрових передплат на планеті споживають саме жителі цієї країни. Середній американець підписаний на 12 сервісів та у 2023 році витрачав на них щомісяця $273. Міленіали у «передплатному» рейтингу лідирують з великим відривом, адже кожен з них підписаний в середньому на 17 різних сервісів.

Так, найбільш розповсюдженими сервісами є різноманітні платформи, що постачають медіа-контент. Наприклад, вже згадані Youtube Premium та Netflix, але не тільки. Spotify, Disney+, Apple TV, Amazon Prime Video… Перелік можна продовжувати. Згідно даних тієї ж статистики, 98% американців, що в принципі підписані бодай на якийсь сервіс, мають передплату на одну із згаданих платформ. 75% мають одразу дві підписки. За оцінками, цього року уся ця шалена армія споживачів перерахує платформам майже 300 мільярдів доларів.


Вершина айсбергу

Не слід думати, що економіка передплати обмежується переглядом серіалів. Бізнес у всьому світі щодня ламає голову над тим, як стати частиною нового тренду, що стрімко зростає. Наскільки швидко? За даними Zuora (компанії, що веде та розраховує Zuora Subscription Economy Index – індекс, що об’єднує підприємства з сектору економіки передплати), протягом останнього десятиріччя бізнеси зі сфери економіки передплати зростали у 4,6 разів швидше, ніж компанії S&P500.

Така динаміка не може залишатися поза увагою. Стартапи та транснаціональні гіганти – всі розмірковують, як мотивувати своїх клієнтів підписатися на щомісячні платежі. Amazon пропонує безкоштовну доставку за два дні тим, хто передплатить сервіс Prime. Аналогічний сервіс до війни пропонувала й наша Rozetka. Adobe пропонує всесвітньо відомі Photoshop та Illustrator за моделлю SaaS, тобто за щомісячну абонплату. NV.ua й тисячі відомих видань по всьому світу пропонують передплатити новини, а мільйони блогерів закликають донатити через Patreon.

Жителі нашої планети підписуються на кулінарні рецепти, доставку ліків, навчальні курси, ігри для PlayStation і навіть передплачують бритви.

Це зручно не тільки для споживачів, але й для бізнесу. Не важливо, чи користується клієнт придбаним сервісом. Він все одно сплатив за нього. Й продовжить платити, доки одного дня не вирішить перевірити, скільки саме грошей витрачає на різноманітні передплати. Але до таких перевірок справа доходить не часто. Статистика каже сама за себе: 89% підписників недооцінюють суми, що вони витрачають на передплачені сервіси.


Добре чи погано

Виглядає так, наче підступні бізнесмени воліють надурити пересічного клієнта, нав’язуючи те, що йому не треба. Але це дуже хибна думка. Уся концепція економіки передплати побудована на тезі, що запропонований сервіс має вирішувати нагальну потребу клієнта. Закривати так звану “точку болю”. 

Стартап Dollar Shave Club знайшов рішення у голінні. Щодня сотні тисяч чоловіків під час гоління згадують, що їм ще минулого тижня слід було придбати нове лезо чи лосьйон. А повертаючись додому знову забувають їх купити. Стартап закрив цю прогалину, запропонувавши передплату на бритви, леза до них та засоби для догляду. $9 на місяць – і кур’єр у визначений час доставить усе потрібне просто додому. Хіба не зручно?

Аналогічним чином будь-який інший передплачений сервіс вирішує конкретну проблему. Чи то швидка доставка з інтернет-магазину, чи то нова серія улюбленого серіалу під рукою – не так вже важливо. Економіка передплати померла б ще до народження, якщо б була нікому не потрібна.


Банки наздоганяють

Існують передплатні сервіси й на фінансовому ринку. Хоча слід визнати, їх розповсюдження є вкрай слабким. А в Україні ця модель взагалі майже не застосовується. Чи то через низький рівень фінансової грамотності, чи з якихось інших причин, але українці воліють отримати все безкоштовно, уникаючи будь-яких щомісячних платежів.

Хоча, насправді, модель передплати потенційно дуже добре вбудовується у сучасний банкінг. Але чи є в українців готовність платити банку умовні 99,99 грн на місяць за картку та пакет безкоштовних послуг до неї? Що включав би, скажімо, перекази на будь-які картки чи рахунки без комісії, комуналку без комісії, знижену ставку за кредитним лімітом, підвищений кешбек в партнерських мережах, додаткові відсотки за депозитом, додаткові сервіси на кшталт ведення домашньої бухгалтерії, пріоритетний доступ до підтримки. Перелік можливих фінансових сервісів можна продовжити. За умови активного користування такими сервісами помірна абонплата за пакетне рішення, зрештою, була б більш вигідною стратегією, ніж платежі за кожну послугу окремо.

Думаю, що загальний тренд економіки передплати рано чи пізно все ж стане частиною банківського сектору. Й до нього слід готуватися не тільки банкам, а й пересічним українцям. Впевнена, це буде цікаво.

При підготовці матеріалу використані джерела: UBS, West Monroe, Statista, Brightback.

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?