Відділення та банкомати

Скільки коштує Різдво

22 грудня

Особисто мене дуже тішить, що останні роки в Україні саме Різдво починає бути центральним зимовим святом. А такий популярний за радянських часів Новий рік поступово поступається йому своїм місцем. Останні роки українці зустрічають Святвечір 24 грудня, як і більшість європейців. Родина сідає за спільний стіл після появи на небі першої зірки. Усі приготування — подарунки, сюрпризи, прикрашання оселі та зустрічі з рідними влітають «у копієчку». Чи так само щедро витрачаються на свята інші народи? Про те, які звички святкування Різдва є в різних країнах, з чого складаються витрати, а також чи змінилося ставлення до подарунків і витрати на них в Україні з початком повномасштабної війни, я розкажу у цій статті.


Підготовка до зимових свят

Підготовка до свят у багатьох країнах починається заздалегідь та майже не відрізняється від країни до країни: у перший день Адвенту (1 грудня) на міських вулицях з’являються різдвяні ярмарки з декоративними крамницями, а люди прикрашають ялинки й роблять закупи подарунків та продуктів.

Багато хто починає робити покупки заздалегідь: за даними McKinsey, 54% європейських респондентів розпочинають святкові закупи ще у листопаді. Дуже рано починають купувати у Великобританії. А от в Італії найчастіше починають робити святкові закупи в Чорну п’ятницю. Водночас по всій Європі 14% споживачів цьогоріч не збиралися витрачати гроші на приготування до зимових свят. У Німеччині таких — 18%, а в Італії — 17%.

Водночас в окремих дослідженнях для США показано, що 43% американців починають прицінюватися та купувати подарунки ще до листопада. Так поводяться часто і у Європі. І це не дивно, адже у цих країнах різдвяні товари уже є у наявності ще всередині жовтня. Плюс усім відомо, що перший завжди забирає найкраще. Товари, які розібрали, часто вже не поповнюють. Звісно, можна взяти щось інше. Але якщо хочеш найкраще – не лови гав.

Попри війну, українці намагаються дотримуватися традицій і також відзначають свята. Згідно з оприлюдненим дослідженням Deloitte, у 2024 році 65% українців займалися передсвятковими покупками (порівняно з 59% роком раніше), а у 2025 році частка тих, хто планував святкові покупки, зросла до 75%. При цьому 68% українців планували провести Різдво і Новий рік і вдома, що на на 14% більше, ніж торік.

Як святкують і на що витрачають

Різдво у світі святкують по-різному: наприклад, в Австралії та Бразилії це літнє свято з барбекю та пляжними вечірками, що може бути менш витратним, а в США та Німеччині — це одне з найважливіших свят, яке відзначається з великим розмахом, з великою кількістю подарунків, дорогих страв і прикрас. У Японії Різдво святкують як додатковий вихідний з акцентом на добрі справи та пожертви. А ще молоді пари організовують вечері з традиційним «різдвяним тортом» у вигляді тонкого бісквіту із кремом і полуницями та масово замовляють на свята смажену курку з KFC.


Тим не менш, основні «статті» святкового бюджету традиційно складають подарунки та продукти. За оцінками різних опитувань, середній бюджет американців на зимові свята коливається приблизно $875-$902 на особу. Місцева рітейл-федерація (NRF) і аналітики прогнозували, що святкові продажі 2025 року за період листопад-грудень перевищать $1 трильйон, тобто споживання залишається величезним, хоча відзначаються сповільнення зростання витрат порівняно з попередніми роками. З них 70% люди витрачають 70% ($627) на подарунки, інші витрати — їжу та сезонні товари. 55% віддають перевагу онлайн-шопінгу. Популярними є подарункові сертифікати.

Британці у 2024 році витратили на Різдво £22,7 млрд загалом, що в середньому складає ~£433 на людину. Цьогорічні місцеві опитування показали підвищену обережність — багато сімей планували менші витратити та більш пізні покупки, а загальний обсяг витрат мав зрости в онлайн-сегменті. Ключові статті витрат — продукти харчування й подарунки.

А ось німецький торговий союз HDE очікував хоч і невелике, але зростання річного різдвяного обороту. Йдеться приблизно про 1,5% для листопада-грудня 2025 порівняно з попереднім роком. Для розуміння, німці в 2024 році витратили на різдвяні подарунки в середньому €297 на особу. Ця сума майже на €2 перевищує показник 2023 року, відображаючи відновлення післяковідних споживчих настроїв у країні. Популярні подарунки у Німеччині — сертифікати та враження.

«Середній» француз планував цьогоріч витратити на Різдво €480–€500 на особу. Це приблизно стільки ж, як і минулого року. З них €261–€323 — на подарунки на святковий стіл.

У Польщі аналітики цьогоріч прогнозували загальні різдвяно-новорічні витрати приблизно на суму 1 576 злотих (приблизно $385) на одного мешканця. На подарунки в середньому закладають близько 681 (приблизно $186) злотого. На продуктовий кошик поляки на Різдво витрачають приблизно 637 злотих (приблизно $175), а на оновлення гардеробу та перукаря можуть витратити до 1300 злотих ($350).

В Італії близько €119 йде на страви. Менші суми — на прикраси та декор та транспорт/поїздки: в Італії сімейний відпустковий бюджет складає в середньому €413 на поїздку до родичів. Додаткові статті витрат — новий одяг та послуги.

Іспанці планували зберігати бюджет на схожому з 2024-м роком рівні або трохи нижче (приблизно €684 з людини), але шукали економії в супермаркетах і онлайн. Значна частина скорочення припадала на подарунки: середній бюджет на них знизився з €391 до €359. Крім того, близько €173 ідуть на святкові вечері, €86 на подорожі та €64 — на новорічні лотереї.

Австралійці традиційно на це свято витрачають близько $783. Більшість населення планує бюджет і залишаються популярними такі сервіси, що дозволяють купувати товари зараз і платити за них пізніше частинами. 75% австралійців фінансують свята з заощаджень, причому 31% беруть з кредитних карток.

У Бразилії відслідковують тренд помірного відновлення споживання. Бразильські оцінки показували середній витратний вектор приблизно $446 на подарунки у 2024 році проти $418 — у 2023; 2025 рік залежить від макроекономічної політики і внутрішніх очікувань.

Ми розуміємо, що це все середні цифри та залежать від доходу конкретної сім`ї та від країни загалом.


Сенс у подарунку: як українці змінюють святковий шопінг у 2025 році

Українці стали більш ощадливими у плануванні святкового бюджету: покупки починають у грудні, але обирають дешевші товари, частіше порівнюють ціни й купують за знижками. Різні дослідження зазначають, що 2025-й — рік «сенсу в подарунку» для багатьох українців.

У жовтні з’явилося дослідження компаній Kantar та bodo, для якого опитали 1000 респондентів віком від 18 до 55 років. Виявилося, що попри війну та економічно складну ситуацію українці все ж планують витрати на подарунки. Для родини їх купують 88% людей, для друзів – 40%, а 49% молоді планують порадувати себе. А за даними аналітиків Inweb майже половина опитаних українців готові витратити на весь святковий шопінг до 25% свого місячного доходу Опитані люди розповіли, що в середньому витрачають на них 3900 грн. Тоді як можуть отримати подарунки на майже 4700 грн. Цікаво, що чоловіки витрачають майже вдвічі більше, ніж жінки, але отримують дешевші презенти. Найщедрішими дарувальниками виявилися люди у віці 41-55 років, тоді як найдорожчі подарунки отримують 30-40-річні. Українська молодь 18–29 років дарує менше. Це напряму пов’язано із рівнем доходів: вони нижчі за ті, які мають інші вікові групи. Проте юні українці частіше обирають нематеріальні сюрпризи — подорожі, відпочинок, нові емоції.

Дослідження фіксують зміну у споживацькій культурі: близько 60% респондентів називають новий досвід (враження) тим, що найкраще покращує настрій; натомість шопінг як джерело задоволення вказали менше опитаних.

Також дедалі популярніші локальні вироби та корисні для дому речі: матеріальні «зайві» покупки відходять на другий план, натомість значущі й етичні покупки — на підйомі.

В Україні з року в рік зміщується сенс свят. Хоч сім`ї і витрачають багато, але дедалі частіше постає питання не «скільки купити», а «що подарувати, щоб це мало значення» — зростають покупки локальних виробів, корисних речей для побуту чи оновлюють техніку підписок і сертифікатів. Матеріальні «зайві» витрати відходять на другий план. Частиною культури святкування стають покупки, які мають благодійну складову: українці дедалі частіше обирають варіанти, коли частина вартості товару або послуги автоматично перераховується на благодійність або додають пожертву на касі — «з округленням чека» чи «пожертва до корзини». Це стало нормою після 2022 року. З року в рік цей тренд зростає. Популярності набирають різдвяні ярмарки та маркетплейси, роблячи покупки на яких, покупець підтримує роботу людей з інвалідністю, реінтеграцію ветеранів або громадам у прифронтових регіонах. Купуючи з благодійною метою, люди відчувають подвійне задоволення — від подарунка для близьких і від усвідомлення, що зробили добру справу. Це підсилює емоційний зв’язок із брендом та мотивує долучатися й надалі.

Таке поєднання святкового шопінгу та благодійності робить Різдво не тільки споживчим, але й соціально змістовним святом — воно підсилює солідарність громади, підтримує місцеві ініціативи й створює триваліші позитивні зв’язки між брендами та клієнтами.


Що дарують на Різдво та Новий рік

Здається, що чим більше ти знаєш людину, тим більше шансів обрати їй класний подарунок, але коли «несподівано» підкрадається Різдво, постає вічне запитання: що дарувати, щоб близька тобі людина зраділа.

Аналітики Inweb визначили ТОП5 категорій подарунків:

  1. косметика – 32% жінок і 16% чоловіків;
  2. одяг та взуття – 37% жінок і 26% чоловіків;
  3. іграшки для дітей – 39% жінок і 31% чоловіків;
  4. алкогольні напої – 39% жінок і 48% чоловіків;
  5. продукти та солодощі – 76% жінок і 73% чоловіків.

А я ж підкину ще кілька ідей для дарування, щоб якщо не вийшло встигнути із подарунками на Різдво, то точно потішити близьких на Новий рік.

Дітям

Залежно від віку та уподобань рідних дітей, хрещеників чи дітей друзів, можна подарувати:

  • набори для творчості: пластилін, фарби, магнітні конструктори;
  • інтерактивні іграшки або розвиваючий гаджет дозволять дитині гратися й навчатися одночасно;
  • безпрограшний варіант майже для всіх хлопчиків та дівчат — конструктор. Це може бути Lego чи інший, але це класика, доречна для різного віку;
  • книга з ілюстраціями або інтерактивна книга-гра — для тих, хто вже любить читати, і для тих, кому треба прищепити любов до книги;
  • настільна гра— подарунок, що об’єднає вечорами всю родину;
  • для комфорту та затишку дуже пасує теплий дитячий плед чи піжама з улюбленим персонажем;
  • замість чи на додачу до матеріального подарунка можна подарувати емоцію — квитки на дитячий спектакль, чи майстер-клас, чи атракціони.

Батькам

Тут теж все залежить від віку та способу життя ваших найрідніших. Раджу подарувати до вподобань та потреб. А обрати можна з:

  • побутового помічника, наприклад, новий смартфон, мультиварку, робот-пилосмок чи інший гаджет — це завжди стане в нагоді;
  • фотокнигу з родинними світлинами — дуже емоційний і персональний подарунок, який батьки переглядатимуть в перервах між вашими візитами чи дзвінками до них;
  • набір для домашнього затишку: постільна білизна, рушники, набори чаїв чи меду;
  • подарункову корзину з набором святкового столу;
  • поїздку у відпустку. Напевне, ваші батьки мріяли десь побувати, але все не вистачало часу. Подаруйте їм таку можливість зараз.

Друзям

Немає універсальної поради, адже кожен найкраще знає свого друга. Можливо, навіть маєте з ним спільне хобі. Проте незалежно від цього доречним може бути:

  • книга в гарному виданні;
  • квитки на концерт, виставу або кіно, щоб пережити спільні емоції;
  • сертифікат на майстер-клас — кухарський чи бариста — для нового досвіду;
  • настільна гра або пазл — для компанії на зимові вечори;
  • набір красивого посуду або скатертин, якщо родина друзів вам близька.

Коханим

Тут насправді перелік безмежний та залежить від того, що ще не дарувалося:

  • персоналізований фотоальбом або книга про вашу історію;
  • вечеря при свічках вдома або вечеря в улюбленому ресторані;
  • романтичний вікенд-тур — поїздка за місто у вихідні дні;
  • сертифікат на парні процедури — масаж для двох, SPA чи погулянка на конях;
  • дегустація вина або майстер-клас із сомельє;
  • стильний дрібний аксесуар;
  • гаманець або сумочка;
  • рукавички або теплі шалики;
  • ювелірна прикраса або стильний годинник.

Колегам

Часто прийнято на роботі дарувати подарунки від «таємного Санти». Безпрограшними варіантами є:

  • набір шоколаду у вигляді адвент-календаря чи інші подарункові ласощі;
  • сертифікат у кав’ярню або на онлайн-курс;
  • настільна рослина або маленький бонсай;
  • подарунковий набір-«анти стрес» — свічка чи маска для сну;
  • свічки, а також красиві підсвічники;
  • красива та корисна канцелярія: щоденники, нотатники, ручки.

Але у будь-якому випадку, кому б не дарувався подарунок, головне — не його вартість чи бренд виробника, а увага, любов та тепло, з яким його обирають та дарують, пам`ятаючи про захоплення та стиль отримувача. Навіть недорогий подарунок є доречним, якщо він від щирого серця. Тож зичу усім святкового настрою і прекрасних подарунків до свят!

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?