Довіряй справам, а не словам, – запевняє нас життєвий досвід. Але коли справа стосується людських життів, будь-які прояви емпатії, навіть не підкріплені жодною конкретикою чи обіцянками дій, мають цілком реальний позитивний ефект. Який можна оцінити, наприклад, цифрами ринкової вартості.
Саме такого висновку дійшли науковці Цюріхського університету та Лондонської школи економіки, які вивчили звернення 448 генеральних директорів, зроблені ними на початку пандемії Covid-19. Їхня робота була опублікована 11 березня в AOM Discoveries.
Автори роботи зібрали стенограми 510 звернень до співробітників та інвесторів очільників найбільших американських компаній, що входять до індексу Russell 3000 (він охоплює 97% ринку публічних акцій США). Та ретельно вивчили кожну з них.
Емпатія має значення
Загалом усі виступи контекстуально були соціальноорієнтованими. Проте лише трохи більше половини генеральних директорів бодай однією фразою виказали занепокоєння з приводу здоров’я та безпеки колег, клієнтів, власників акцій тощо. Жодної конкретики в їхніх словах не було: ніхто не обіцяв якихось захмарних виплат чи компенсацій або будь яких інших планів дій. Здебільшого йшлося про загальні фрази, які ми зазвичай пропускаємо повз вуха: «наш ключовий пріоритет – здоров’я та безпека людей».
Проте з’ясувалося, що навіть одна така фраза в заяві чітко асоціювалася із збільшенням прибутку компанії на 2,49% у порівнянні з корпораціями, чиї директори не робили таких заяв. Якщо врахувати, що медіанна капіталізація «турботливих» компаній становила $3,17 млрд, це допомогло зберегти близько $80 млн.
Подальше вивчення феномену продемонструвало, що вербальна турбота про здоров’я людей у виступах гендиректорів була пов’язана із меншою волатильністю акцій очолюваних ними компаній на біржі. Тобто власники акцій вірили в такі компанії більше, ніж в ті, чиї директори не стали включати у виступ занепокоєння про здоров’я людей.
Ось лише кілька прикладів цитат генеральних директорів під час їхніх виступів на початку пандемії:
«Перш за все, кожного разу, коли люди хворіють чи трагічно гинуть, це набагато важливіша тема, ніж усе, що ми висвітлюємо сьогодні. Отже я просто хочу підкреслити це», – Штраус Зельник, генеральний директор Take-Two Interactive Software, Inc.
«По-перше, вся ситуація з коронавірусом – це людська ситуація. Це своєрідна людська трагедія», – Ендрю Анагност, генеральний директор Autodesk, Inc.
«Очевидно, що коронавірус створює дуже нестабільну ситуацію. […] Почну з того, що нашим головним пріоритетом є безпека наших співробітників, партнерів та клієнтів», – Андерс Густафсон, генеральний директор Zebra.
«Перше і головне завдання бізнесу – забезпечити безпеку та захист наших співробітників і наших партнерів», – Нельсон Міллс, Columbia Sportswear CO.
Чому це працює
Щоб інтерпретувати виявлені дослідниками асоціації, навіть не потрібно мати диплом психолога. Адже всі ми добре пам’ятаємо ті перші дні локдауну, коли нас переповнювали страх за близьких та друзів, страх майбутнього, відчуття тотальної невизначеності.
За два роки потому українцям випало ще складніше та страшніше випробування, яке ми переживаємо до цього часу. Біль, безпрецедентна невизначеність, страх – як не за себе, так за дітей, близьких, коханих.
В такі часи кожному з нас хочеться розуміння, дрібку емпатії. Хочеться почути три прості слова: «все буде добре». Кожен з нас розуміє, що насправді вони нічого не значать. Це не гарантія і навіть не обіцянка. Проте вони нам потрібні, адже кожен з нас прагне отримати бодай шматочок твердої землі, на який можна спертися.
Щось схоже, вочевидь, працює і в масштабі глобальних ринків. Простий прояв розуміння, що біда не є абстракцією, яка позначиться на цифрах статистики. Що вона є частиною кожного окремого життя, кожної трагедії, яку доведеться пережити кожній окремі людині, сім’ї – народжує зустрічне відчуття в мільйонів людей. Відтак вони починають ставитися до компанії не як до цеглин штаб-квартири чи логотипу на фірмовому бланку, а як до таких самих людей. З тими ж переживаннями та турботами.